پژوهش در سلامت روانشناختی، جلد ۱۱، شماره ۳، صفحات ۲۸-۴۰

عنوان فارسی بررسی رابطه مزاحمت‌های سایبری با آسیب‌پذیری روانی و افکار خودکشی در دانشجویان دختر و پسر
چکیده فارسی مقاله هدف این پژوهش، بررسی رابطه مزاحمت­های سایبری با آسیب­پذیری روانی و افکار خودکشی در دانشجویان دختر و پسر بود. روش پژوهش از نوع همبستگی بود. نمونه مورد مطالعه شامل 120 نفر بود که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ­ای در سال تحصیلی 95-96 از بین دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه لرستان انتخاب و در این پژوهش شرکت کردند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسش­نامه های اطلاعات جمعیت شناختی، آسیب پذیری روانی، افکار خودکشی و مزاحمت سایبری استفاده شد. داده ­های جمع آوری شده نیز با استفاده از آزمون­های ضریب همبستگی پیرسون وz  فیشر تحلیل شد. نتایج نشان داد، در میزان همبستگی نمره کلی افکارخودکشی با زیرمؤلفه­ های مزاحمت سایبری (قلدری و قربانی) بین دو گروه تفاوت معنی­ داری وجود دارد و همچنین بین دو گروه در متغیرهای آمادگی برای خودکشی با قربانی و تمایل به خودکشی واقعی با قلدری تفاوت معنی ­داری وجود دارد. در مجموع نتایج این پژوهش نشان می­دهد که ممکن است مزاحمت­های سایبری، افکار خودکشی و آسیب پذیری روانی را به دنبال داشته باشد و در این بین میزان افکار خودکشی دختران نسبت به پسران تفاوت معنی­داری وجود دارد. بنابراین  مزاحمت سایبری می تواند یک عامل خطر بین فردی باشد که در افزایش احتمال افکار مرتبط با خودکشی به ویژه در دانشجویان نقش داشته باشد. 
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آسیب‌پذیری روانی، افکار خودکشی، مزاحمت سایبری، دانشجویان

عنوان انگلیسی Relationships among Cyberbullying, psychological vulnerability and suicidal thoughts in female and male students
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this study was to examine the relationship cyberbullying With psychological vulnerability and suicidal thoughts in female and male students. The method of the research was correlational. The population included the Lorestan University of medical sciences students in 2016-2017. Totally, 120 subjects were selected by the random stratified sampling method. All of them completed the questionnaires included demographic information, psychological vulnerability, suicidal thoughts and cyberbullying. Data were analyzed by Pearson correlation and Fisher Z with Assistance SPSS-20 software. Girls haD more suicidal thoughts than boys.The results showed that there is a significant difference between the two groups in the correlation between the general score and the subjective components of cyberbullying (bullying and victimization). There is also a significant difference between the two groups in the variables of willingness to commit suicide with the victim and the desire for suicide with bullying. it could be argued that cyber harassment increase psychological vulnerability which was activated suicidal thoughts in uiniversity students. Thus, cyberbullying would be considered as a new interpersonal factor which may have a role in suicide thought among university students.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Psychological Vulnerability, Suicidal Thoughts, cyberbullying, Students

نویسندگان مقاله عزت اله قدم پور | Ezatollah Ghadampour
lorestan university
،گروه روان شناسی، دانشگاه لرستان

معصومه شفیعی | Masumeh shafiei
lorestan university
،گروه روان شناسی، دانشگاه لرستان

حدیث حیدری راد | Hadees heidarirad
University of Mohaghegh Ardabili
، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی،دانشگاه محقق اردبیلی


نشانی اینترنتی http://rph.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3397-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات