|
|
پژوهش در سلامت روانشناختی، جلد ۱۱، شماره ۴، صفحات ۸۹-۱۰۵
|
|
|
| عنوان فارسی |
اعتباریابی و تحلیل عاملی سیاهه رواندرمانی مثبت (فرم ۳ عاملی) در جمعیت ایرانی |
|
| چکیده فارسی مقاله |
هدف پژوهش حاضر، بررسی روایی و پایایی سیاهه رواندرمانی مثبت و رابطۀ مؤلفههای آن با شکوفایی و نگرشهای ناکارآمد است. روش پژوهش، از نوع اعتباریابی و همبستگی است. بدینمنظور نمونهای به حجم 1416 دانشجو انتخاب شد. جامعۀ آماری شامل همۀ دانشجویان دانشگاههای شهر مشهد و نیشابور در سال 96 بود. روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای بود. پرسشنامههای رواندرمانی مثبت، شکوفایی و نگرشهای ناکارآمد توسط شرکتکنندگان تکمیل شد. برای تعیین پایایی پرسشنامه، از روش آلفای کرونباخ و برای تعیین روایی آن، از روایی محتوایی و روایی سازه تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. نتایج نشان داد که همبستگی رواندرمانی مثبت با زیرمقیاسهای شکوفایی معنیدار و مثبت است. زیرمقیاسهای نگرشهای ناکارآمد همبستگی منفی داشتند. محاسبۀ همسانی درونی برای رواندرمانی مثبت نیز در پژوهش حاضر آلفای 85 /0 را بهدست داد. براساس نتایج این پژوهش، میتوان نتیجه گرفت که فرم 21 گویهای سیاهه رواندرمانیِ مثبت در دانشجویان ایرانی، از روایی و پایایی کافی برخوردار است. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
رواندرمانی مثبت، شکوفایی، نگرشهای ناکارآمد، پایایی و روایی. |
|
| عنوان انگلیسی |
Validation and factor analysis of positive psychotherapy questionnaire (the three-factor form) among Iranian population |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
Aim of the present study was to examine the validity and reliability of positive psychotherapy questionnaire (PPTQ) and the relationship of its components with flourishing and dysfunctional attitudes. To do so, a group of 1416 students were selected. Population of the study included all students of the universities of Mashhad city, Khorasan Province, in the academic year 2017. These subjects were selected through multistage cluster sampling method. Participants filled the questionnaires of PPTQ, FQ and DAS-24. Alpha Cronbach and confirmatory factor analysis were used for determining the reliability and validity of the questionnaire respectively. Findings demonstrated that PPTQ and flourishing questionnaire subscales were positively correlated. Internal consistency of PPTQ was 0.85. Therefore, based on the results of the study, it can be concluded that 21-item PPTQ can be reliable and valid enough in Iranian students. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
positive psychotherapy, flourishing, dysfunctional attitudes, validity, reliability. |
|
| نویسندگان مقاله |
سمیرا سلیمانی | Samira Soleimani PhD student in department of psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran دانشجو دکتری روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران.
عطا طهرانچی | Ali Tehranchi Phd Student in department of psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran دانشگاه اصفهان
حسین کارشکی | Hossain Karashki Associate professor in department of psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran فردوسی مشهد
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://rph.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1131-1&slc_lang=fa&sid=1 |
| فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
| نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|