پژوهش در سلامت روانشناختی، جلد ۱۱، شماره ۴، صفحات ۱-۱۵

عنوان فارسی الگوی ساختاری روابط فضیلت های شخصیتی، اصالت شخصیت و اقدام برای رشد شخصی با کسب خرد در دانشجویان
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش بررسی روابط ساختاری فضیلت‌های شخصیتی، اصالت شخصیت و اقدام برای رشد شخصی با کسب خرد در دانشجویان بود. بدین‌منظور با طرح یک مدل ساختاری فرضی که بیانگر شبکه‌ای از ارتباطات مستقیم و غیرمستقیم بین توانمندی‌های منش، اصالت شخصیت و اقدام برای رشد شخصی با میزان خرد بود، تعداد 200 نفر از دانشجویان دانشگاه اصفهان (101 نفر پسر و 99 نفر دختر) به شیوۀ نمونه‌گیری دردسترس، انتخاب و با مقیاس‌های خرد (آردلت، 2003)، ارزش‌های فعال در عمل- نسخۀ کوتاه 72سؤالی، اصالت شخصیت (وود و همکاران، 2008) و اقدام برای رشد شخصی (رابیتیشک،1998) ارزیابی شدند. تحلیل معادلات ساختاری نشان داد بین مؤلفه‌های فضایل و توانمندی‌های منش، اصالت شخصیت و اقدام برای رشد شخصی با میزان خرد در دانشجویان، رابطۀ مثبت و معنی‌داری  وجود دارد. نتایج همچنین نشان داد که مؤلفه‌های فضیلت‌های شخصیتی، اصالت شخصیت و اقدام برای رشد شخصی روابط معناداری باهم دارند. یافته‌ها از برازندگی مناسب ساختار فرضی متغیرهای پژوهش حمایت کرد. یافته‌های پژوهش حاضر علاوه‌بر تلویحات کاربردی، چارچوب مفیدی را در شناسایی مؤلفه‌هایی در روند کسب و رشد خرد در دانشجویان فراهم می‌کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فضیلت های شخصیتی، توانمندی‌های منش، اصالت شخصیت، اقدام برای رشد شخصی، خرد

عنوان انگلیسی The Structural Relationship of personality virtues, authentic personality and Personal Growth Initiative with wisdom in students
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of this study was to evaluate the structural relationships of personality virtues, authentic personality and Personal Growth Initiative with wisdom acquisition in students. For this purpose, in a hypothetical structural model plan, which represented a network of direct and indirect relationships between personality virtues, authentic personality ,Personal Growth Initiative and  wisdom acquisition, 200 students (101 boys and 99 girls) of the University of Isfahan were selected by accessible sampling method. They were evaluated with Values in action inventory of strengths (VIA-72), Authenticity Scale (Wood et al., 2008) Personal Growth Initiative Scale (Robitschek, 1998), and Three-Dimensional Wisdom Scale (Ardelt, 2003). Structural equation modeling indicated that there was a positive and significant relationship between the components of personality virtue and Character Strengths; Authentic Personality; Personal Growth Initiative ;and the amount of wisdom in students .Furthermore, the findings indicated that there was a positive relationship among the components of personality virtues, authentic personality and personal growth initiative. The findings supported the appropriateness of the hypothetical structure of the variables. In addition to practical implications, the findings provided a useful framework for identifying the components affecting the process of wisdom growth and acquisition in students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Personality Virtues, Character Strengths, Authentic Personality, Personal Growth Initiative, Wisdom.

نویسندگان مقاله فرزاد قادری | farzad Ghaderi
Psychology group, Faculty of Psychology and Education, Isfahan University
گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان

محمدباقر کجباف | Mohammad Bagher Kajbaf
Psychology group, Faculty of Psychology and Education, Isfahan University
گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان

مژگان شکرالهی | Mozhgan Shokrollahi
Psychology group, Faculty of Psychology and Education, Isfahan University
گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان


نشانی اینترنتی http://rph.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3452-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات