پژوهش در سلامت روانشناختی، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۳۹-۵۴

عنوان فارسی مطالعه پدیدار شناسانه تجارب هیجانی و ذهنی فرزندان طلاق
چکیده فارسی مقاله طلاق، یک واقعیت در زندگی بسیاری از افراد در سرتاسر دنیاست. این پدیده به طرق گوناگون، زندگی افراد را تحت‌تأثیر خود قرار می‌دهد و سرمنشأ تحولات پیچیده‌ی عاطفی، شناختی و فیزیکی در نظام خانواده و به‌ویژه نزد فرزندان است. در این راستا این تحقیق با هدف بررسی تجربه‌ی زیسته‌ی فرزندان طلاق در زمینه‌ی تجارب هیجانی آنان انجام گرفته است. پژوهش حاضر کیفی بوده و طرح آن از نوع پدیدارشناسی است. به‌همین منظور 17 نفر از نوجوانان پسر و دختر 12-18ساله‌ای که جدایی والدینشان را تجربه کرده بودند، به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شده و با استفاده از مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته و اکتشافی مورد مطالعه قرار گرفتند. لازم به ذکر است که نمونه‌گیری تا زمان اشباع داده‌ها ادامه یافته است. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، ابتدا داده‌ها ثبت و کدگذاری شده و سپس با استفاده از روش کلایزی مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. نتایج این مطالعه به‌وسیله‌ی سه زیرمضمون که نشان‌دهنده‌ی تجارب زیسته‌ی مشارکت‌کنندگان بود، به نمایش گذاشته شد. این زیرمضمون‌ها به‌ترتیب شامل خشم و تنفر، ترس و احساس بی‌پناهی بوده و هریک به‌صورت مجزا، مؤلفه‌ها و واحدهای معنایی حمایت‌کننده دارند. آنچه از نتایج این تحقیق برمی‌آید این است که فرزندان طلاق هیجاناتی را تجربه می‌کنند که در مواردی می‌تواند بهزیستی و سلامت روانشان را تحت‌الشعاع قرار دهد. نتایج به‌دست‌آمده بر لزوم تبیین عمیق‌تر تجارب زیسته‌ی این افراد توسط روان‌شناسان و مددکاران و ارائه‌ی مداخلات درمانی مبتنی بر مضامینِ برآمده از مطالعه‌ی حاضر، با تمرکز بر بهبود وضعیت هیجانی آنان تأکید دارد.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تجربه زیسته، نوجوانان، فرزندان طلاق، پدیدارشناسی، هیجانات و تجربیات ذهنی

عنوان انگلیسی A Phenomenological Study of Emotional and Subjective Experiences of Children of Divorce
چکیده انگلیسی مقاله
  Divorce is a reality in the lives of many people around the world. This phenomenon is affecting peoplechr('39')s lives in many ways and is the origin of complex emotional, cognitive and physical changes in the family, especially children. In this regard, this study was conducted to explore the lived experience of children of divorce about their emotional experiences. In this qualitative study, a phenomenological framework was adopted. The population under study was 17 adolescents aged 12-18 years old; who had experienced the separation of their parents. The participants were selected purposively, and selection continued until data saturation. Data collected by semi-structured and face-to-face individual interviews. The data were analyzed using the Colaizzi`s proposed stages. The thematic analysis resulted in three sub-themes for emotional experiences including anger and hate, fear and feeling of defenseless. According to findings, the adolescents participating in the study faced with a variety of emotions and experiences during the divorce and thereafter. Based on the results, children of divorce have numerous mental and environmental perceptions and experiences which in some cases can affect their well-being and mental health. The results emphasize the need for a deeper explanation of the lived experience of these people by psychologists and social workers and implementing therapeutic interventions based on the content derived from the present study, focusing on improving their emotional states.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله lived experience, adolescents, children of divorce, phenomenology, emotional and subjective experiences

نویسندگان مقاله محمد صادق زمانی زارچی | Mohammad Sadegh Zamani Zarchi
Department of Educational Psychology and Counseling, Faculty of Psychology and Education, University of Teheran. Tehran, Iran.
دانشگاه تهران

مسعود غلامعلی لواسانی | Masoud Gholamali Lavasani
Department of Educational Psychology and Counseling, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran.
دانشگاه تهران

جواد اژه ای | Javad Javad Ejei
Department of Educational Psychology and Counseling, Faculty of Psychology and Education, University of Teheran, Tehran, Iran.
دانشگاه تهران

علی حسین زاده اسکویی | Ali Ali Hosseinzadeh Oskouei
Department of Counseling, Faculty of Psychology and Education, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
دانشگاه شهید بهشتی

سحر صمدی کاشان | Sahar Samadi Kashan
Department of Educational Psychology and Counseling, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran. Tehran, Iran.
دانشگاه تهران


نشانی اینترنتی http://rph.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3511-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات