|
پژوهش در سلامت روانشناختی، جلد ۱۲، شماره ۲، صفحات ۶۸-۸۵
|
|
|
عنوان فارسی |
اثر بخشی برنامه ی ضد قلدری آموزش مدیریت والدین بر کاهش قربانی شدن و بهبودتنظیم شناختی هیجانی دانش آموزان |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف از پژوهش حاضر تدوین برنامهی آموزش مدیریت والدین و بررسی اثربخشی آن بر قربانی شدن و تنظیم شناختی هیجانی دانشآموزان بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و گروه گواه بود. جامعهی آماری مورد مطالعه کلیهی مدارس ابتدایی شهر کرج در سال تحصیلی 97-96 و نمونهی آماری یکی از مدارس ناحیهی 12 شهر کرج بود که به روش خوشه ای تک مرحله ای تصادفی انتخاب شد. در مرحله بعد با استفاده از مقیاس قلدر- قربانی کالیفرنیا و پرسشنامهی تنظیم شناختی هیجانی گرانفسکی(فرم کودک) از میان دانش آموزان پایهی چهارم و پنجم به شیوه نمونه گیری هدفمند تعداد 36 نفر از دانش آموزانی که قربانی قلدری شده بودند گزینش شدند، سپس والدین این دانش آموزان به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه تخصیص داده شدند. والدین گروه آزمایش طی 9 جلسهی 90 دقیقه ای(یک جلسه در هفته) آموزش مدیریت والدین قرار گرفت و گروه کنترل مداخله ای دریافت نکرد. برای جمع آوری دادهها، از پرسشنامه های قلدر- قربانی کالیفرنیا و تنظیم هیجانی گرانفسکی استفاده شد. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که بین میانگین نمرات افراد گروه آزمایش و کنترل در مرحله پس آزمون در مؤلفههای قربانی شدن و تنظیم شناختی هیجان تفاوت معنی دار وجود داشت و آموزش مدیریت والدین بر کاهش قربانی شدن و بهبود راهبردهای تنظیم شناختی هیجان دانشآموزان تأثیر معناداری داشته است.این مطالعه نشان داد که الگوی آموزش مدیریت والدین در کاهش قربانی شدن و بهبود تنظیم شناختی هیجان دانش آموزان از اثربخشی لازم برخوردار است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آموزش مدیریت والدین، قربانی شدن، تنظیم هیجانی، دانشآموزان. |
|
عنوان انگلیسی |
Effectiveness of an anti bullying Parent Management Training on Student's Victimization and Cognitive Emotion Regulation |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The purpose of this study was to investigate effectiveness an antibullying parent management training on Student's Victimization and Cognitive Emotion Regulation. This research was semi-experimental design with pre test-post test design and control group. The statistical population of study was all primary schools city of Karaj in academic year of 96-97 and the statistical sample was one of schools in the 12th district of Karaj was selected by random cluster sampling. Then 36 victim students of the fourth and fifth level were selected using California's bully-victimization questionnaire and Granofsky's cognitive emotion regulation questionnaire and randomly assigned to two experimental and control groups of 18 Parents of the experimental group underwent parent management training in 9 sessions of 90 minutes(one session per week). Data were analyzed using SPSS 20 and analysis of covariance. The findings of the study showed that parent management training had a significant effect on reducing the victimization and improving the emotion regulation of students. This study showed the effectiveness of parent management training on reduceing victimization and improve cognitive emotion regulation in students. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Parent management training, victimization, emotion regulation, students |
|
نویسندگان مقاله |
منصوره بهرامی | Mansoureh Bahrami University of Tabriz دانشگاه سراسری تبریز
شهرام واحدی | Shahram Vahedi University of Tabriz دانشگاه سراسری تبریز
یوسف ادیب | Yousef Adib University of Tabriz دانشگاه سراسری تبریز
رحیم بدری گرگری | Rahim Badri Gargari University of Tabriz دانشگاه سراسری تبریز
|
|
نشانی اینترنتی |
http://rph.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3536-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|