|
پژوهش در سلامت روانشناختی، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۴۵-۶۳
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی مداخله مبتنی بر مدل خودمراقبتی اطلاعاتی-انگیزشی-مهارتهای رفتاری بر کیفیت زندگی دانشآموزان مبتلا به دیابت |
|
چکیده فارسی مقاله |
دیابت بیماری مزمنی است که پایبندی به آن نیازمند پذیرش و مراقبت است، بنابراین برافزایش دانش دیابت و همچنین افزایش انگیزهی بیماران برای مراقبت از خود توصیه میشود. این پژوهش نیز در همین راستابا هدف بررسی اثر مدل خودمراقبتی اطلاعاتی- انگیزشی- مهارتهای رفتاری بر کیفیت زندگی دانشآموزان مبتلا به دیابت صورت گرفته است. پژوهش حاضر یک تحقیق کاربردی و شبهآزمایشی با طرح «پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل» و جامعهی آماری متشکل از کودکان و نوجوانان مبتلا به دیابت مراجعهکننده به مرکز دیابت شهر یزد میباشد. نمونهی آماری شامل تعدادی از کودکان و نوجوانان 17-10 ساله که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند، میباشد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامهی کیفیت زندگیمی باشد. دادهها در این پژوهش به روش تحلیل کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفتند و بین میانگین نمرات کیفیت زندگی بر حسب عضویت گروهی تفاوت معناداری وجود داشت. و مداخله موجب بهبود کیفیت زندگی دانشآموزان با میزان تاثیر 6/23 درصد شده است. با توجه به اینکه اطلاعات، انگیزهی بیمار و همچنین مهارتهای رفتاری وی بر بهبود زندگی او مؤثر هستند، میتوان از طریق کاربرد مدل خودمراقبتی اطلاعاتی- انگیزشی- مهارتهای رفتاری به آنها کمک کرد تا به کیفیت مورد نظر خود برای زندگی دست یابند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
مدل خودمراقبتی اطلاعاتی-انگیزشی-مهارتهای رفتاری، کودکان و نوجوانان دیابتی، کیفیت زندگی. |
|
عنوان انگلیسی |
The Effectiveness of The Intervention Based on Informational–Motivational and Behavioral Skills (IMB)Self-Care Model on Quality of Life in Students with Diabetes |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Diabetes is a chronic disease that adherence requires admission and care, therefore it is recommended to increase the knowledge and to increase the motivation of patients to take care of themselves. This study was conducted in order to investigate the effect of Intervention based on Informational–Motivational and Behavioral Skills (IMB) Self-Care Model on quality of life in students with diabetes. This study was an applied and quasi-experimental study with a pre-test-posttest with control group design with a population of children and adolescents with diabetes referring to diabetes mellitus center in Yazd. In addition, number of children and adolescents aged 10 to 17 who were selected by available sampling method. The quality of life questionnaire used. Based on covariance analysis. There was a significant difference between the mean scores of quality of life in terms of group membership. In addition, the intervention improved the quality of life in students with an impact rate of 23.6%. Given that information, patient motivation as well as his behavioral skills on recovery His life is effective. the informational–motivational and behavioral skills self-care model could be regarded as a useful model for promoting health among individuals with diabetes. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Informational–Motivational and Behavioral Skills (IMB)Self-Care Model, Diabetic Children and Adolescents, Quality of Life. |
|
نویسندگان مقاله |
ماجده خسروی لاریجانی | MAJEDEH khosravi larijani دانشگاه اردکان
فاطمه بهجتی | Fatemeh Bahjati Ardakan University دانشگاه اردکان
آزاده چوبفروش زاده | Azadeh choobforoush zade Ardakan University دانشگاه اردکان
|
|
نشانی اینترنتی |
http://rph.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3946-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|