پژوهش در سلامت روانشناختی، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۴۵-۶۳

عنوان فارسی اثر‌بخشی مداخله مبتنی بر مدل خود‌مراقبتی اطلاعاتی-انگیزشی-مهارت‌های رفتاری بر کیفیت زندگی دانش‌آموزان مبتلا به دیابت
چکیده فارسی مقاله دیابت بیماری مزمنی است که پایبندی به آن نیازمند پذیرش و مراقبت است، بنابراین برافزایش دانش دیابت و همچنین افزایش انگیزه­ی­ بیماران برای مراقبت از خود توصیه می­شود.  این پژوهش نیز در همین راستابا هدف بررسی اثر مدل خود­مراقبتی اطلاعاتی- انگیزشی­- مهارت­­های رفتاری بر کیفیت زندگی دانش­­آموزان مبتلا به دیابت صورت گرفته است.  پژوهش حاضر یک  تحقیق کاربردی و شبه­آزمایشی با طرح «پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه کنترل» و جامعه­ی­­ آماری متشکل از کودکان و نوجوانان مبتلا به دیابت مراجعه­کننده به مرکز دیابت شهر یزد می­باشد. نمونه­ی آماری شامل تعدادی از کودکان و نوجوانان 17-10 ساله  که به روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند، می­باشد.  ابزار مورد استفاده  در این پژوهش  پرسشنامه­­ی کیفیت زندگیمی باشد. داده­ها در این پژوهش به روش تحلیل کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفتند و بین میانگین نمرات کیفیت زندگی بر حسب عضویت گروهی تفاوت معناداری وجود داشت. و مداخله موجب بهبود کیفیت زندگی دانش­آموزان با میزان تاثیر 6/23 درصد شده است.  با توجه به اینکه اطلاعات، انگیزه­ی­ بیمار و همچنین مهارت­های رفتاری وی بر بهبود زندگی او مؤثر هستند، می­توان از طریق کاربرد مدل خود­مراقبتی اطلاعاتی- انگیزشی- مهارت­های رفتاری به آنها کمک کرد تا به کیفیت مورد نظر خود برای زندگی دست یابند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مدل خود‌مراقبتی اطلاعاتی-انگیزشی-مهارت‌های رفتاری، کودکان و نوجوانان دیابتی، کیفیت زندگی.

عنوان انگلیسی The Effectiveness of The Intervention Based on Informational–Motivational and Behavioral Skills (IMB)Self-Care Model on Quality of Life in Students with Diabetes
چکیده انگلیسی مقاله
Diabetes is a chronic disease that adherence requires admission and care, therefore it is recommended to increase the knowledge and to increase the motivation of patients to take care of themselves. This study was conducted in order to investigate the effect of Intervention based on Informational–Motivational and Behavioral Skills (IMB) Self-Care Model on quality of life in students with diabetes. This study was an applied and quasi-experimental study with a pre-test-posttest with control group design with a population of children and adolescents with diabetes referring to diabetes mellitus center in Yazd. In addition, number of children and adolescents aged 10 to 17 who were selected by available sampling method.  The quality of life questionnaire used. Based on covariance analysis. There was a significant difference between the mean scores of quality of life in terms of group membership. In addition, the intervention improved the quality of life in students with an impact rate of 23.6%. Given that information, patient motivation as well as his behavioral skills on recovery His life is effective. the informational–motivational and behavioral skills self-care model could be regarded as a useful model for promoting health among individuals with diabetes.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Informational–Motivational and Behavioral Skills (IMB)Self-Care Model, Diabetic Children and Adolescents, Quality of Life.

نویسندگان مقاله ماجده خسروی لاریجانی | MAJEDEH khosravi larijani
دانشگاه اردکان

فاطمه بهجتی | Fatemeh Bahjati
Ardakan University
دانشگاه اردکان

آزاده چوبفروش زاده | Azadeh choobforoush zade
Ardakan University
دانشگاه اردکان


نشانی اینترنتی http://rph.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3946-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات