پژوهش در سلامت روانشناختی، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۱-۱۹

عنوان فارسی مقایسه اثربخشی (بسته تلفیقی ذهن آگاهی مبتنی بر آموزش اختصاصی‌سازی حافظه) با درمان ذهن آگاهی و آموزش اختصاصی‌سازی حافظه بر کاهش اضطراب بیماران همودیالیزی
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی (بسته تلفیقی ذهن آگاهی مبتنی بر آموزش اختصاصی‌سازی حافظه) با درمان ذهن آگاهی و آموزش اختصاصی‌سازی حافظه بر کاهش اضطراب بیماران همودیالیزیاست. روش پژوهش در دو قسمت کیفی از نوع تحلیل مضامین و کمی از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل می‌باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر بیماران تحت همودیالیز مراجعه کننده به مراکز همودیالیز بیمارستان‌های شهر تهران در سال 1396 است. تعداد 48 نفر به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌ی سنجش اضطراب بک، آموزش تلفیقی ذهن آگاهی مبتنی بر آموزش اختصاصی‌سازی حافظه (محقق ساخت)، آموزش ذهن‌آگاهی سگال و همکاران (2013)، آموزش اختصاصی‌سازی حافظه مکس‌ول (2016) و آموزش ذهن‌آگاهی تلفیقی با آموزش اختصاصی‌سازی حافظه استفاده شد. داده‌ها با استفاده از روش کواریانس چند متغیری تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان می‌دهد بین اضطراب گروه آموزش تلفیقی، گروه ذهن‌آگاهی، گروه اختصاصی‌سازی حافظه و گروه کنترل در مرحله‌ی پس‌آزمون تفاوت وجود دارد. همچنین نتایج نشان‌داد در مرحله‌ی پیگیری نیز تفاوت بین گروه‌ها به نفع گروه آموزش تلفیقی وجود داشت. در گروه ذهن‌آگاهی اضطراب بازگشت داشت. در تبیین یافته‌ها می‌توان بیان‌کرد آموزش تلفیقی ارتباط بین گذشته و حل‌مسایل ناقص مربوط به گذشته و وارد شدن به زمان حال و اکنون و پذیرش و آگاهی را بهبود می‌بخشد. همچنین نتایج نشان داد که آموزش ذهن‌آگاهی تاثیر بیشتری نسبت به آموزش اختصاصی‌سازی حافظه بر اختلال اضطراب دارد. از آنجا که نوع درمان به کار گرفته شده در این تحقیق دارای ساختاری روشن و دارای تکالیف خانگی است، توانمندی مراجع به پیگیری درمان را افزایش داده و باعث اثربخشی معنادار تکنیک‌های مربوطه در تغییر وضع روانی افراد شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله درمان تلفیقی، آموزش ذهن آگاهی، آموزش اختصاصی سازی حافظه، اضطراب، همودیالیز.

عنوان انگلیسی The effectiveness of treatment- Cognitive protocol of mindfulness combination with memory specificity training (MEST) and comparison of its effectiveness with mindfulness & memory specificity training (MEST) on Anxiety in Hemodialysis Patients
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of the present study was to investigate the effectiveness of cognitive therapy based on mindfulness combined with memory specificity training (MeST) and comparing it with mindfulness therapy and memory specificity training (MeST) on anxiety in hemodialysis patients. The research method is semi-experimental with pretest-posttest design with control group. The statistical population of the present study was hemodialysis patients referring to hemodialysis centers of Tehran and Alborz hospitals in 2017. A total of 48 people were selected through purposeful sampling. Beck Anxiety measurement questionnaire.The interventive methods were included mindfulness protocol, memory specificity training (MeST), and mindfulness protocol were used to collect data. The data were analyzed using multivariate covariance.The results show that there is a significant difference between the anxiety of the groups of mindfulness therapy combined with memory specificity training (MeST), mindfulness, memory specificity training (MeST) and control group in the post-test phase of hemodialysis patients. The results also showed that in the follow up phase, there was a difference between the groups in favor of the integrated intervention group, But in the mindfulness group, the anxiety returned to a low level. In explaining the findings, it can be stated that the conscientious mind with the teaching of memory specificity is the relationship between the past and the solution of the incomplete problems of the past in the first step and in the second step, is entering into the present and improving the acceptance and awareness. Since the type of treatment used in this research has a clear structure and home-based homework, it increases the ability of follow-up referrals and has significantly influenced the relevant techniques in changing the mental state of individuals.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Combination therap, Mindfulness Training, memory specificity training (MeST), Anxiety, Hemodialysis.

نویسندگان مقاله مرضیه نوری فرد | Marziyeh Noorifard
Department of Psychology, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران

حمیدطاهر نشاط دوست | Hamid Taher Neshat Doost
Isfahan University
دانشگاه اصفهان

ایلناز سجادیان | Ilnaz Sajjadian
Department of Psychology, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.


نشانی اینترنتی http://rph.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3596-2&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات