پژوهش در سلامت روانشناختی، جلد ۱۳، شماره ۴، صفحات ۸۸-۱۰۰

عنوان فارسی اثربخشی آموزش بردباری برسلامت روان و سازگاری کودکان پایه اول ابتدایی
چکیده فارسی مقاله
هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش بردباری بر سلامت روان و سازگاری کودکان پایه اول ابتدایی بود. روش تحقیق شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان پایه اول ابتدایی شهر گرگان بودند. از این جامعه تعداد 170 دانشآموز با روش نمونه گیری در دسترس، پرسشنامه ارزیابی سلامت روان کودکان و نوجوانان و پرسشنامه سازگاری کودکان را تکمیل نمودند. از این تعداد 30 نفر از کودکانی که نمره متوسط در آزمون­ ها به­ دست آوردند به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. سپس جلسات آموزش بردباری طی 9 جلسه 90 دقیقه ­ای، هفته­ ای یک جلسه انجام شد. برای آزمون فرضیه­ ها از آزمون کواریانس چند متغیره با نرم افزار spss 22 استفاده گردید. یافته ها نشان داد که آموزش بردباری موجب بهبود سازگاری و سلامت روان نمونه آماری شده است. با توجه به محتوای مداخله پیشنهاد می­ شود ارزش­های زندگی مانند بردباری در قالب بازی­ های گروهی آموزش داده شود تا گامی اساسی در بهبود و ارتقای سلامت روان و سازگای کودکان هم برداشته باشیم.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بردباری، سلامت روان، سازگاری،کودکان، ارزش های زندگی

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Tolerance Training on Mental Health and Adaptation of Elementary Primary Children
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of the present study was to investigate the effectiveness of tolerance training on mental health and adjustment in primary school children. The research method was quasi-experimental with pretest-posttest design with control group. The statistical population consisted of all elementary school children in Gorgan. Out of this population, 170 students completed the Mental Health Assessment Questionnaire for Children and Adolescents (CSI-4), Sprafkin et al. (1984) and Dokhanchi  Adaptation Questionnaire (1998). Of  these, 30 children who achieved a mean score in the tests were randomly divided into two experimental and control groups. Then life value training sessions were conducted in 9 sessions of  90 minutes, one session per week. Multivariate analysis of covariance was used to test the hypotheses using SPSS 22 software. The results showed that tolerance training improved the fitness and mental health of the statistical sample. Given the content of the intervention, it is suggested that life values such as tolerance be taught in group games to take a fundamental step in improving and promoting childrenchr('39')s mental health and adaptability.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Tolerance, Otherness, Mental Health, Adaptability, Children

نویسندگان مقاله میکایا مهروز | Mikaya Mahrooz
Islamic Azad University, Bandargaz Branch
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بندرگز

محمدمهدی شمسائی | Mohammad mahdi Shamsaee
Department of clinical psychology, bandargaz branch, Islamic Azad University, Bandargaz, iran. Spiritual Health Research Center, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
گروه روانشناسی بالینی، واحدبندرگز، دانشگاه آزاد اسلامی بندرگز، ایران. عضو مرکز تحقیقات سلامت معنوی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران

روح الله براتیان | Ruhollah Baratian
Spiritual Intervetions Department of Mehr Golestan Cancer Patients Support Center, Gorgan, Iran
بخش مداخلات معنوی مرکز حمایت از بیماران سرطانی مهر گلستان، گرگان، ایران.


نشانی اینترنتی http://rph.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4081-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات