پژوهش در سلامت روانشناختی، جلد ۱۳، شماره ۴، صفحات ۷۳-۸۷

عنوان فارسی مقایسه و اثربخشی مداخله مبتنی بر مرگ آگاهی با مداخله شناختی-رفتاری بر اختلال وحشتزدگی و اضطراب مرگ
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی مداخله مبتنی بر مرگ آگاهی بر اختلال وحشتزدگی و اضطراب مرگ و مقایسه آن با مداخله شناختی-رفتاری بود. جامعه آماری شامل بیماران زن مبتلا به اختلال وحشتزدگی که در سال 98-97 (زمستان 97 بهار 98) شهر قم بود که جهت درمان به یکی از مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی و روانپزشکی مراجعه نمودند. با توجه به محدودیت جامعه آماری، نمونه‌ها با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و مراجعین علاوه بر تشخیص روانپزشک توسط پژوهشگر مصاحبه بالینی شدند و در گروه اول آزمایشی 10 نفر، گروه دوم آزمایشی 11 نفر و در گروه گواه 9 نفر با پژوهشگر همکاری نمودند. به منظور رعایت اصول اخلاقی، همه شرکت‌کنندگان، رضایت داوطلبانه جهت شرکت در طرح پژوهشی در مراحل پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری داشتند. ابزار مورد استفاده عبارت بود از مقیاس اضطراب مرگ تمپلر، پرسشنامه حساسیت اضطرابی، مداخله شناختی-رفتاری و مداخله مبتنی بر مرگ آگاهی بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها با روش اندازه‌گیری مکرر انجام شد. یافته‌ها نشان داد میانگین نمره اضطراب مرگ و علائم وحشتزدگی هم در پس آزمون و هم در پیگیری در گروه مداخله مبتنی بر مرگ آگاهی نسبت به گروه شناختی-رفتاری و گروه کنترل پایین تر است و این اثر معنادار بود. با توجه به یافته‌ها می‌توان این گونه نتیجه گرفت که لازم است همزمان با درمان اختلال وحشتزدگی، اضطراب مرگ آن‌ها نیز با مداخلات روانشناختی مؤثر؛ کاهش یا برطرف شود تا درمان اختلال وحشتزدگی آن‌ها اثربخشی بیشتری داشته و از عود مجدد جلوگیری شود

کلیدواژه‌های فارسی مقاله مرگ آگاهی، اختلال وحشتزدگی، زنان، اضطراب مرگ

عنوان انگلیسی Investigate of the efficacy of death awareness- based intervention on panic disorder and death anxiety and to compare it with cognitive-behavioral intervention
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of the present study is to investigate the impact of adding death-based intervention to cognitive-behavioral therapy on symptoms of panic and death anxiety among patients with panic disorder. It is also  compared with cognitive-behavioral therapy for panic disorder as usual treatment. The research population comprised  female patients with panic disorder referred to one of the psychiatric and counseling centers to treat in Qom city in 2019. Due to the limitation of the statistical population, the samples were selected through available sampling technique. The clients were interviewed by the researcher in addition to the psychiatristchr('39')s diagnosis. The total number of patients had cooperated in the research were 10, 11 and 9 in the first experimental group , second experimental group and control group, respectively. Templar Death Anxiety Scale, Anxiety Sensitivity Questionnaire were used for gathering information. The collected data were analyzed by repeated measures ANOVA.The results showed that the mean score of death anxiety and panic symptoms for both groups of the post-test and follow-up in death awareness-based intervention were significantly lower in comparison with the cognitive-behavioral and the control groups. According to the research findings, it seems that treatment of panic disorder would be more effective by reducing or eliminating death anxiety simultaneously. In addition, it would be reduced the risk of recurrence.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله death awareness, panic disorder, women, death anxiety

نویسندگان مقاله فاطمه ملکشاهی بیرانوند | fateme malekshahi beiranvand
Department Of Psychology, Faculty of Education and Psychology, university of Alzahra, Tehran, Iran.
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران.

روشنک خدابخش پیرکلانی | roshanak khodabaksh pirkalani
Department Of Psychology, Faculty of Education and Psychology, university of Alzahra, Tehran, Iran.
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران.

زهره خسروی | zohreh khosravi
Department Of Psychology, Faculty of Education and Psychology, university of Alzahra, Tehran, Iran.
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران.

فریده عامری | farideh ameri
Department Of Psychology, Faculty of Education and Psychology, university of Alzahra, Tehran, Iran.
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://rph.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4152-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات