|
پژوهش در سلامت روانشناختی، جلد ۱۳، شماره ۴، صفحات ۱-۱۴
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه تأثیر آموزش فعال سازی رفتاری و آموزش مدیریت خشم بر بحران هویت بیماران مبتلا به مولتیپل اسکروزیس |
|
چکیده فارسی مقاله |
این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی آموزش گروهی فعال سازی رفتاری و آموزش گروهی مدیریت خشم با رویکرد شناختی- رفتاری بر بحران هویت بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس (ام اس) انجام شد . روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. از بین جامعه آماری که کلیه بیماران زن مبتلا به ام اس عضو انجمن ام اس شهر کرج بودند 45 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی به سه گروه 15 نفره تقسیم شدند .گروه آزمایش یک، تحت آموزش گروهی فعالسازی رفتاری در 10 جلسه 90 دقیقه ای و گروه آزمایش دو، تحت آموزش مدیریت خشم در 8 جلسه 90 دقیقهای قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکردند. ابزار پژوهش پرسشنامه بحران هویت بود. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که آموزش گروهی فعال سازی رفتاری و آموزش گروهی مدیریت خشم با رویکردشناختی- رفتاری منجر به کاهش بحران هویت بیماران مبتلا به ام اس می شود. با توجه به اثربخشی آموزشهای انجام شده می توان گفت آموزش این مهارتها به بیماران اماس در کاهش بسیاری از مشکلات آنها می تواند، مؤثر باشد و استفاده از آنها در ارتقاء سطح سلامت و ایجاد نگرش مثبت در زندگی بیماران ضروری است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
فعال سازی رفتاری، مدیریت خشم، بحران هویت،ام اس |
|
عنوان انگلیسی |
Comparing the Effectiveness of Behavioral Activation Treatment with Anger Management on the Identity Crisis of Patients with Multiple Sclerosis |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
One of the disabling disorders of the central nervous system is multiple sclerosis. Chronic illness, lack of definitive treatment, and involvement of young patients lead to psychological disorders and identity crises. The purpose of this study was to evaluate the effect of behavioral activation group training and anger management group cognitive-behavioral training on identity crisis in patients with multiple sclerosis. The research method was quasi-experimental with pre-test and post-test with control group. From the statistical population of which all female patients with multiple sclerosis who were members of Karaj Emam Association, 45 were selected by convenience sampling method and were randomly divided into three groups of 15 each. Experimental group 1 received 10 sessions of behavioral activation training and experimental group 2 received anger management training in 8 sessions of 90 minutes and the control group received no intervention. The research tool was Identity Crisis Questionnaire. The identity crisis questionnaire was administered in two stages of pre-test and post-test to collect data on each subject group. The results of multivariate analysis of covariance showed that group training of behavioral activation and group training of anger management with cognitive-behavioral approach resulted in reduction of identity crisis in MS patients (p <0.05). Regarding the effectiveness of the training provided, it can be said that teaching these skills to the patients can be effective in reducing many of their problems and their use in promoting health and creating a positive attitude in Patientschr('39') lives are essential. | |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Behavioral Activation, Anger Management, Identity Crisis, MS. |
|
نویسندگان مقاله |
سید حسین صید | Seyed Hossein Seid Ph.D. student in health psychology, Islamic azad university, Torbat jam branch, Torbat jam, Iran دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی سلامت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تربت جام، تربت جام، ایران
علیرضا رجایی | Alireza Rajaei Associate Professor of general Psychology, Islamic Azad University, Torbat Jam Branch, Torbat Jam, Iran دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تربت جام، تربت جام، ایران
محمود برجعلی | Mahmod Borjali Assistant professor of clinical Psychology, Kharazmi University, Tehran, Iran. استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه خوارزمی تهران، تهران، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://rph.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4051-2&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|