|
پژوهش در سلامت روانشناختی، جلد ۱۴، شماره ۲، صفحات ۷۱-۸۶
|
|
|
عنوان فارسی |
ویژگی های روانسنجی پرسشنامه انعطاف پذیری روانشناختی در دانشجویان |
|
چکیده فارسی مقاله |
انعطاف پذیری روانشناختی یک صفت چندوجهی است که در بسیاری از حوزه های زندگی از جمله سلامت روان نقش دارد. باتوجه به نقش انعطاف پذیری روان شناختی، پژوهشگران به بررسی این خصوصیت علاقمند شدند اما برای بررسی آن ابزاری که به صورت تخصصی انعطاف پذیری روانشناختی را مورد سنجش قرار دهد در اختیار ندارند. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی روایی و پایایی نسخه فارسی پرسشنامه انعطاف پذیری روانشناختی بود. به منظور جمع آوری داده ها، 400دانشجوی دختر و پسر دانشگاه فردوسی مشهد در سال تحصیلی 98-99با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند و پرسشنامه انعطاف پذیری روان شناختی را تکمیل کردند. برای بررسی روایی سازه از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی استفاده شد و به منظور بررسی اعتبار محاسبه ضریب آلفای کرونباک صورت گرفت. تحلیل عاملی نشان داد که این پرسشنامه 5عامل دارد که عبارتند از: تفسیر مثبت از تغییر، مشخص کردن خود بعنوان فردی منعطف، مشخص کردن خود بعنوان فردی گشوده و خلاق، تفسیر واقعیت بعنوان پویا وقابل تغییر بودن، و تفسیر واقعیت بعنوان چندوجهی بودن که پنج عامل بر روی هم 83/59% از واریانس کل پرسشنامه را تبیین میکردند. همسانی درونی گویه های پرسشنامه انعطاف پذیری روانشناختی برابر ضریب آلفای 89/0 بهدست آمد که بیانگر پایایی مطلوب این پرسشنامه است. بر اساس نتایج تحلیل عامل اکتشافی و تأییدی در این پژوهش پرسشنامه انعطافپذیری روانشناختی از روایی و اعتبار قابل قبول دردانشجویان برخوردار میباشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
انعطاف پذیری روانشناختی، پایایی، روایی، تحلیل عاملی اکتشافی. |
|
عنوان انگلیسی |
Psychometric properties of the Psychological Flexibility Questionnaire in students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Given the role of psychological flexibility, researchers have been interested in examining this feature, but do not have the tools to specifically measure psychological flexibility .The purpose of this research is to analyze reliability and validity of the Persian version of the Psychological Flexibility Questionnaire measuring psychological flexibility. For this purpose, 400 male and female students of Ferdowsi University of Mashhad participated in this study in the academic year of 2019-2020 using the multi-stage cluster random sampling method. Exploratory and confirmatory factor analysis were used to evaluate the construct validity and investigate the reliability of Cronbachchr(chr('39')39chr('39'))s alpha coefficient was calculated. Factor analysis showed that this questionnaire has 5 factors, which are: positive interpretation of change, defining oneself as a flexible person, identifying oneself as an open and creative person, interpreting reality as dynamic and changeable, and interpreting reality as multidimensional. Agents together accounted for 59.83% of the variance of the entire questionnaire. The internal consistency of the items of the Psychological Flexibility Questionnaire was 0.89, which indicates the desired reliability of this questionnaire. Based on the results of exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis in this study Psychological Flexibility Questionnaire has validity and reliability in student. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Flexibility Questionnaire, reliability, validity, exploratory factor |
|
نویسندگان مقاله |
مهرناز صفرزائی | mehrnaz safarzaei Alzahra University دانشگاه الزهرا(س)
فریده عامری | Farideh Ameri Alzahra University دانشگاه الزهرا(س)
سیدابوالقاسم مهری نژاد | Seyed Abolghasem Mehrinejad Alzahra University دانشگاه الزهرا(س)
روشنک خدابخش پیرکلانی | Roshanak Khodabakhsh Alzahra University دانشگاه الزهرا(س)
مهرانگیز پیوسته گر | Mehrangiz Peivastegar Alzahra University دانشگاه الزهرا(س)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://rph.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4239-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|