|
|
پژوهشهای تربیتی، جلد ۴، شماره ۳۵، صفحات ۹۳-۱۱۰
|
|
|
| عنوان فارسی |
بررسی وضعیت کمک طلبی پژوهشی در بین دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد |
|
| چکیده فارسی مقاله |
پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت کمک طلبی پژوهشی در بین دانشجویان دختر و پسر گروههای مختلف آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد در دو مقطع ارشد و دکتری انجام شد. تعداد کل جامعه آماری برابر با 8637 دانشجو (5644 دانشجوی ارشد و 2993 دانشجوی دکتری) بود. نمونه 425 نفری به روش سهمیهای بر اساس مقطع تحصیلی، جنسیت و دانشکده انتخاب شد. بدین منظور ابتدا نسبت دانشجویان دختر و پسر مقطع دکتری و کارشناسی ارشد هر دانشکده در جامعه مشخص گردید و متناسب با این نسبت، تعداد مورد نیاز برای هر دانشکده در نمونه هم محاسبه شد. پرسشنامه محققساخته جهت سنجش کمکطلبی پژوهشی دانشجویان مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان داد بین دانشکدههای مختلف از نظر مولفههای کمکطلبی پژوهشی تفاوت معناداری وجود دارد. میانگین دانشجویان دختر در مولفهی کمکطلبی انطباقی از میانگین دانشجویان پسر و میانگین دانشجویان پسر در مولفهی اجتناب از کمکطلبی از میانگین دانشجویان دختر به طور معناداری بالاتر بود. میانگین دانشجویان کارشناسی ارشد در دو مولفه نیاز به کمکطلبی پژوهشی و اجتناب از کمکطلبی، از میانگین دانشجویان دکتری و میانگین دانشجویان دکتری در مولفه کمکطلبی انطباقی از میانگین دانشجویان کارشناسیارشد بالاتر بود. در نهایت باتوجه بهاینکه وجود ضعف در مهارتهای پژوهشی از جمله عوامل کاهنده و بازدارنده هم در انجام و هم در کاربست نتایج پژوهش و نامعتبر شدن یافتههای پژوهش میگردد، تعهد حرفهای حکم میکند که پژوهشگر در صورت احساس نیاز، از راهبرد کمکطلبی استفاده نماید. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
کمک طلبی پژوهشی، مهارت پژوهش، دانشجویان |
|
| عنوان انگلیسی |
Research Help Seeking Situation among Students of Ferdowsi University of Mashhad |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
This study aims to examine the situation of research help seeking among graduate students (students of master and Ph.D. candidates) at Ferdowsi University of Mashhad. The sample size was 425, selected by Quota sampling and based on educational level, gender and faculty. The 58 items questionnaire prepared and analyzed by the researchers was used to measure research help seeking. The results showed that there is a significant difference in score average of help seeking among different faculties. Average female students in the component of adaptive help seeking and average male students in component of avoidance of help seeking were significantly higher. Average graduate students in dimension of need for research help seeking and avoidance of help seeking and average Ph.D. students’ in component of adaptive help seeking were higher. Ultimately, since weakness in research skills is among the different factors in both the conduction and application of research findings and it would probably invalidate the findings, professional commitment would dictate that in case the need arises, the researcher would use the help-seeking strategy. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Research help seeking, research skills, Students |
|
| نویسندگان مقاله |
حسین کارشکی | Hossein Kareshki دانشگاه فردوسی مشهد
طلیعه سعیدی | talieh saeidi دانشگاه فردوسی مشهد
الهه حجازی | Elaheh Hejazi دانشگاه تهران
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://erj.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1127-1&slc_lang=fa&sid=1 |
| فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
روانشناسی تربیتی |
| نوع مقاله منتشر شده |
مقاله پژوهشی |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|