|
|
پژوهشهای تربیتی، جلد ۴، شماره ۳۵، صفحات ۷۲-۹۲
|
|
|
| عنوان فارسی |
تحلیل مسیر اثر میزان استفاده از تلفن همراه بر درگیری تحصیلی دانشجویان: نقش واسطهای توجه |
|
| چکیده فارسی مقاله |
هدف این پژوهش، ارائهی یک مدل ساختاری برای نشان دادن روابط ساختاری بین میزان استفاده از تلفن همراه و درگیری تحصیلی با نقش میانجیگری توجه در دانشجویان دانشگاه بیرجند بود. جامعهی آماری این پژوهش کلیهی دانشجویان کارشناسی مشغول به تحصیل دانشگاه بیرجند در سال تحصیلی 95-1394 بودند. حجم کل جامعه آماری متشکل از 6637 نفر بود. نمونهی این پژوهش 200 نفر از دانشجویان طبق حداقل حجم نمونه در مدلیابی بودند که با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش حاضر، پرسشنامهی اعتیاد به تلفن همراه جعفرزاده (1391)، پرسشنامه درگیری اسچوفیلی و همکاران (1996) و آزمون فراخنای اعداد معکوس وکسلر بود. دادهها با تحلیل مسیر آزمون شد. یافتهها نشان داد که افزایش میزان استفاده از تلفن همراه بر دامنهی توجه دانشجویان تأثیر منفی دارد. به عبارتی دیگر میزان توجه و درگیری تحصیلی دانشجویان با افزایش میزان استفاده از تلفن همراه کاهش پیدا میکند. این یافتههـا ضـرورت توجه جدی مسـئولین را بـه رواج روزافـزون اسـتفاده از تلفـن همـراه و پیامدهای منفی آن نشان میدهد. به نظر میرسد میزان استفاده از تلفن همراه میتواند پیشبینی کنندهی خوبی برای درگیری تحصیلی دانشجویان باشد. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
واژه های کلیدی، تلفن همراه، درگیری تحصیلی، توجه (مجری مرکزی حافظه کاری) |
|
| عنوان انگلیسی |
Path Analysis of the Effect of mobile phone usage on academic engagement: the Mediating Role of attention |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
This study was carried out to provide a structural model for illustrating the structural relationships between the amount of mobile phone usage and academic engagement with mediating role of attention in students at the University of Birjand. The statistical population of this study included all students studying at Birjand University in the academic year 2015-2016. Sample included 200 students from Birjand University who were selected using cluster sampling. The instruments used in this study were Jafarzadeh mobile phone addiction questionnaire (2012), Schofield et al engagement questionnaire (1996) and Wechsler inverse number test. Data was tested by path analysis. The findings showed that the amount of mobile phone usage, influences studentschr('39') attention. In other words, the amount of studentschr('39') academic attention and engagement decreases with increasing use of mobile phones. These findings show the need for serious attention from the authorities on the negative consequences of students’ mobile phone usage. It showed that the use of mobile phones to be a good predictor of student academic engagement. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Mobile phone, Attention (central executive of working memory), Academic engagement |
|
| نویسندگان مقاله |
مسعود صیامی | masoud siyami دانشگاه بیرجند
شهلا رستمی | shahla rostami دانشگاه سمنان
عاطفه سالاری | دانشگاه فردوسی مشهد
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://erj.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1112-1&slc_lang=fa&sid=1 |
| فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
روانشناسی تربیتی |
| نوع مقاله منتشر شده |
مقاله پژوهشی |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|