پژوهش‌های تربیتی، جلد ۴، شماره ۳۵، صفحات ۲۰-۳۵

عنوان فارسی رابطه خردمندی با بهزیستی روان‌شناختی و سرزندگی تحصیلی در دانش آموزان
چکیده فارسی مقاله

هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه خردمندی با بهزیستی روان‌شناختی و سرزندگی تحصیلی در دانش آموزان است. مطالعه حاضر از نوع مطالعات همبستگی می­باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش­آموزان متوسطه دوم شهرستان خوسف است و تعداد 317 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه خردمندی آردلت، پرسش‌نامه بهزیستی روان‌شناختی ریف و پرسش‌نامه سرزندگی تحصیلی دهقانی­زاده و حسین چاری بود. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون خطی استفاده شد. نتایج نشان داد بین خردمندی با سرزندگی تحصیلی و بهزیستی روان‌شناختی ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد، مؤلفه­های انعکاسی و عاطفی خردمندی پیش‌بینی­کننده بهزیستی روان‌شناختی بودند و مؤلفه­های شناختی و انعکاسی پیش‌بینی کننده سرزندگی تحصیلی بودند. بنابراین می‌توان این‌گونه نتیجه گرفت که خردمندی به عنوان پیش‌بینی کننده‌ای قابل‌اعتماد برای بهزیستی روان‌شناختی و سرزندگی تحصیلی در بین دانش­آموزان است و دانش­آموزان خردمند از بهزیستی روان‌شناختی و سرزندگی تحصیلی بالاتری برخوردارند

کلیدواژه‌های فارسی مقاله خردمندی، بهزیستی روان‌شناختی، سرزندگی تحصیلی، دانش آموزان

عنوان انگلیسی Relationship between wisdom and psychological well-being and academic buoyancy of students
چکیده انگلیسی مقاله

This study aims to investigate the relationship between wisdom and psychological well-being and academic buoyancy of students. This is a correlation study. The statistical population of this research includes all high school Secondary students of Khusf town, and 317 students were selected through cluster random sampling method. Research tools employed include Wisdom Scale of Ardelt, psychological well-being scale of Ryff and academic buoyancy of Dehqanizadeh and Hussein Chari. For analysis, Pearson correlation coefficient and regression analysis were adopted. Results showed that significant and positive relationship between wisdom and academic buoyancy and psychological well-being exist. The reflective and emotional components of wisdom predicted the level of psychological well-being, and cognitive and reflective components predicted the level of academic buoyancy. Thus, it can be concluded that wisdom is a reliable anticipator for academic buoyancy and psychological well-being between students, and wiser students have higher levels of academic buoyancy and psychological well-being.
 

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله wisdom, psychological well-being, academic buoyancy, students

نویسندگان مقاله نرجس خاتون ذبیحی حصاری |
گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور

محمدرضا چاجی |
گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور تربت حیدریه

علی زارع مقدم |
دانشگاه آزاد اسلامی مرکز نهبندان


نشانی اینترنتی http://erj.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1089-5&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی تربیتی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات