پژوهش‌های تربیتی، جلد ۵، شماره ۳۶، صفحات ۲۰-۳۹

عنوان فارسی بررسی مدل علّی رابطه دیدگاه فراهیجان والدین و سازگاری تحصیلی با واسطه گری تمایز یافتگی خود
چکیده فارسی مقاله

در این پژوهش رابطه ساختاری ابعاد دیدگاه فراهیجان والدین(هدایت گری و آگاهی) و سازگاری تحصیلی با واسطه­گری تمایز­یافتگی خود در قالب یک مدل علّی مورد بررسی قرار گرفت. برای انجام این پژوهش بنا­بر روش تعیین حجم نمونه کلاین برای روش تحلیل­مسیر 241 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه شیراز با روش نمونه­گیری خوشه­ای تک مرحله ای انتخاب شدند. سه مقیاس معتبر شامل: مقیاس دیدگاه فراهیجانی والدین سویین بورن (SMEPS)، فرم کوتاه تمایز¬یافتگی خود (DSI-SE) و مقیاس سازگاری­تحصیلی «آزمون شخصیتی کالیفرنی» جهت سنجش متغیرهای مدل مورد استفاده قرار گرفت. تحلیل داده ها  با روش تحلیل مسیر از نوع رگرسیون انجام شد. هم­چنین برای بررسی معناداری واسطه­گری و برازش مدل از نرم افزار ایموس استفاده شد. نتایج نشان داد که مدل با داده­های این پژوهش، برازش مناسبی دارد، هم­چنین هدایت­گری و آگاهی با واسطه­گری تمایز­یافتگی خود، سازگاری تحصیلی را بصورت غیر مستقیم و قوی تر از مسیر مستقیم، پیش بینی نمود.
 

کلیدواژه‌های فارسی مقاله دیدگاه فراهیجان والدین، هدایت‌گری، آگاهی، تمایز‌یافتگی خود، سازگاری تحصیلی

عنوان انگلیسی Investigating Causal Relationships between Parental Meta-Emotion and Academic Adjustment with Mediation for Self-Discremination
چکیده انگلیسی مقاله

This study aimed to examine structural relationship between the structure of parental meta-emotion (guiding and awareness) and academic adjustment through the mediation of differentiation. For this study, 241 undergraduate students of Shiraz University are selected by single stage cluster sampling. Valid three scales: scale view of parenting meta-Sweeney Bourne (SMEPS), short form their differentiation (DSI-SE), and academic adjustment scale "California Personality Inventory" are employed.  Path analysis via regression is used for data analysis. Amos software is utilized to assess the significance of mediating and model fit. Results showed that model is a good fit to the data, and as well guiding the awareness through the mediation of differentiation, predicted academic adjustment to be indirect and more powerful than the direct route.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Parental meta-emotion, Guiding, Awareness, Differentiation, Academic adjustment

نویسندگان مقاله سمیرا رستمی | samira rostami
shiraz university
دانشگاه شیراز

مجبوبه فولادچنگ | mahboobeh foladchang
shiraz university
دانشگاه شیراز


نشانی اینترنتی http://erj.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-835-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی تربیتی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات