|
|
پژوهشهای تربیتی، جلد ۵، شماره ۳۶، صفحات ۱-۱۹
|
|
|
| عنوان فارسی |
مقایسه شادکامی، عزتنفس و اضطراب بین دانش آموزان مدارس با و بدون طرح المپیاد ورزشی درون مدرسهای |
|
| چکیده فارسی مقاله |
ورزش و فعالیت بدنی یکی از بخشهای مهم نظام تعلیم و تربیت است. هدف از پژوهش حاضر مقایسه شادکامی، عزتنفس و اضطراب دانشآموزان مدارس با و بدون طرح المپیاد ورزشی درونمدرسهای است. روش پژوهش از نوع علی-مقایسه ای است. جامعه پژوهش شامل دانشآموزان دختر شهر اراک که در سال تحصیلی 95-1394 در مقطع متوسطه دوم مشغول به تحصیل بودند، تشکیل میدادند. از بین آنها 60 نفر از دانشآموزان مدارس مجری طرح المپیاد ورزشی درونمدرسه ای و 60 نفر از بین دانشآموزان مدارسی که مجری این طرح نبودند به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای سنجش شامل پرسشنامه شادکامی آکسفورد، پرسشنامه اضطراب کتل ، پرسشنامه عزتنفس کوپر اسمیت بود. داده ها بوسیله آزمون تی مستقل به کمک نرم افزار اس پی اس اس نسخه 22 تحلیل شد. یافتهها نشان داد شادکامی و عزت نفس دانشآموزان مدارس مجری طرح المپیاد ورزشی در سطح اطمینان 0.95 بالاتر از دانشآموزان مدارسی بود که مجری طرح نبودند ولی بین اضطراب دو گروه تفاوت معناداری مشاهده نشد. همچنین نتایج نشان داد دانشآموزان مدارسی که مجری طرح المپیاد ورزشی درون مدرسهای بودند شادکامی و عزت نفس بالاتری نسبت به دانشآموزان مدارسی که مجری این طرح نبودند، داشتند لذا پیشنهاد میشود به منظور افزایش نشاط، شادابی و عزتنفس دانشآموزان این طرح در همهی مدارس اجرا شود. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
المپیاد ورزشی درون مدرسه ای، شادکامی، اضطراب، عزت نفس |
|
| عنوان انگلیسی |
Comparison of Happiness, Self-Esteem and Anxiety among Schoolchildren with and without School Sporting Olympiad Design |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
Exercise and physical activity remains one of the very important parts of the education system. The purpose of the present study was to compare the happiness, self-esteem and anxiety of schoolchildren participating in and those not participating in the design of an interdisciplinary sports Olympiad. The research method is causal-comparative. The population of the study consisted of second year 2013-2014 female students from Arak. Multi-stage cluster sampling technique was employed to select 155 each for the participating and non-participating students. The instruments were Oxford Happiness Inventory, Catholic Anxiety Inventory, Cooper Smith Self-Esteem Questionnaire. the data was analyzed using MANOVA based on SPSS version 22software. Findings showed that happiness and self-esteem of students of schools participating in the Olympiad sports program were 95% higher than those who did not participate in the project, but there was no significant difference between the two groupschr('39') anxiety. Also, the results showed that school students who run the sport Olympiad within the school had higher happiness and higher self-esteem than students who did not run the school. Therefore, it is recommended to improve vitality, happiness, and self-esteem of the students through increasing their inclusion in exercise and physical activity, this project be implemented in all schools. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
In-school sport Olympiad, Happiness, Anxiety, Self-esteem |
|
| نویسندگان مقاله |
زهرا قنبری | zahra ghanbari Education آموزش و پرورش
علیرضا بهرامی | Alireza Bahrami Arak university دانشگاه اراک
مهدی مولایی یساولی | mehdi molaei yasavoli Education آموزش و پرورش
مریم قنبری | Maryam ghanbari Education آموزش و پرورش
زهرا آژیر | zahra Azhir Education آموزش و پرورش
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://erj.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-972-1&slc_lang=fa&sid=1 |
| فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
روانشناسی تربیتی |
| نوع مقاله منتشر شده |
مقاله پژوهشی |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|