پژوهش‌های تربیتی، جلد ۵، شماره ۳۷، صفحات ۱۲۰-۱۳۸

عنوان فارسی نقش حفاظت‌کننده پیوند با مدرسه در برابر خطر قلدری و قربانی شدن در مدرسه: یک مطالعه مروری
چکیده فارسی مقاله

 قلدری و قربانی شدن در مدارس کشورهای جهان مسأله شایعی شده است. نظریه کنترل اجتماعی و الگوی رشد اجتماعی در مورد پیوند دانش‌آموزان به مدرسه به دیدگاه‌هایی اشاره کرده و بر نقش حفاظت‌کنندگی پیوند با مدرسه در برابر رفتارهای مغایر با هنجارهای مدرسه همچون قلدری تأکید دارند؛ با این حال اطلاعات کمی ‌در مورد چگونگی و سازوکار حفاظت‌کنندگی پیوند با مدرسه در برابر پدیده قلدری وجود دارد. پژوهش حاضر، ارتباط و نقش حفاظت‌کنندگی پیوند با مدرسه را از منظر پژوهش‌های مبتنی بر دو دیدگاه مطرح (نظریه‌های کنترل اجتماعی و الگوی رشد اجتماعی) بر پدیده قلدری، بررسی کرده است. این پژوهش به روش مرور تاریخچه انجام شد. همچنین، پایگاه‌های اطلاعاتیEric, Google Scholar, PubFacts, PubMed, Sage, Science Direct, Springer  برای جستجوی منابع استفاده شدند. نتایج پژوهش حاضر در زمینه سازه پیوند با مدرسه و ارتباط آن با پدیده قلدری، سازوکار حفاظت‌کنندگی آن در برابر خطر قلدری و قربانی شدن و راهکارهایی برای گروه‌های واجد رفتارهای قلدری با هدف افزایش پیوند با مدرسه آن‌ها، بینش‌هایی را فراهم کرده است. همچنین، محدودیت‌های پژوهش و پیشنهادهای آتی بحث شده است.

کلیدواژه‌های فارسی مقاله پیوند با مدرسه، قربانی شدن، قلدری مدرسه، مطالعه مروری

عنوان انگلیسی The Protective Role of School Bonding against Risk of School Bullying and Victimization: A Review Study
چکیده انگلیسی مقاله

Bullying and victimization have revealed to be a common problem in schools all over the world. Although the protective role of studentschr('39') school bonding has been discussed regarding the behaviors contrary to school norms as bullying in the approaches referred to as the social control theory and social development model, little information is available regarding the problem of bullying. In this study, the protective role of school bonding and its relationships are examined using studies that are based on the two above approaches to bullying. A literature review was utilized as a method of this study. Also, SAGE journals, Eric, PubFacts, PubMed, Science Direct, Springer and Google scholar databases were searched. The findings of the present study to increase the school bonding of the groups involved in bullying behaviors, some insights are provided on the construct of school bonding and the relationship with bullying, its protective mechanism against the risk of bullying and victimization, and strategies for the groups. In addition, the studychr('39')s limitations and future recommendations are discussed.

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله school bonding, victimization, school bullying, review study

نویسندگان مقاله مینا محبی |
دانشگاه تبریز

میرمحمود میرنسب |
دانشگاه تبریز


نشانی اینترنتی http://erj.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1165-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی تربیتی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات