پژوهش‌های تربیتی، جلد ۵، شماره ۳۷، صفحات ۷۶-۱۰۵

عنوان فارسی بررسی نگرش معلمان زبان انگلیسی ایرانی در خصوص تفکر بازخوردی: پژوهش کیفی
چکیده فارسی مقاله  
 هدف از این پژوهش بررسی نگرش معلمان زبان انگلیسی ایرانی در خصوص تفکر بازخوردی در تدریس بود. بدین­منظور مصاحبه نیم­ساختاری با نمونه هدفمند متشکل از 15 معلم زبان انگلیسی صورت گرفت. داده ها با کمک روش داده بنیاد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. از تحلیل داده­ها 5 مقوله استخراج شد که به ترتیب به مقوله اصلی یعنی شناخت و آگهی از تفکر بازخوردی، عوامل مربوط به تدریس، عوامل مربوط به یادگیرنده، عوامل مربوط به معلم، مزایا و معایب تفکر بازخوردی نام­گذاری شدند. مقوله­ های استخراج شده در محیط آموزش زبان مورد بحث قرار گرفتند. نتایج بدست آمده نشان می­دهد شرکت­ کنندگان به ارزش و اهمیت تفکر بازخوردی واقفند. نتایج نشان داد عوامل تدریس، عوامل مربوط به یادگیرنده و عوامل مربوط به معلم از مولفه­ های اصلی تدریس تفکر بازخوردی به­ شمار می­روند. مربیان برنامه ­های تربیت معلم می­توانند از نتایج این تحقیق جهت ترویج تفکر بازخوردی در دوره ­های آموزشی و طراحی و برنامه ­ریزی این روش تدریس استفاده کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله روش داده بنیاد، نگرش، معلم، تفکر بازخوردی

عنوان انگلیسی An Analysis of Iranian EFL Teachers’ Perceptions of Reflective Teaching: A Qualitative Study
چکیده انگلیسی مقاله This qualitative study set out to capture Iranian EFL teachers’ perceptions of reflective teaching. In doing so, a semi-structured interview was done with a theoretical sampling comprising 15 EFL teachers. Drawing on a grounded theory method the collected data were analyzed whose results led to the emergence of five categories with reflective teaching understanding as the core category and teaching issues, learner’s issues, teacher-related factors, advantages of, and obstacles to reflective teaching as subcategories. The emerging categories were discussed in the context of language teaching along with some recommendations. The results indicated that the teachers have awareness of reflective teaching and support its priviples. The findings of the present research might be of value to the curriculum developers and course instructors of teacher education programs to design courses.

 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Grounded Theory, Perceptions, Teacher, Reflective Teaching

نویسندگان مقاله محمد داوودی | mohammad davoudi
hakim sabzevari
حکیم سبزواری

رخساره قربانی | rokhsareh ghorbani
hakim sabzevari
حکیم سبزواری

محمدرضا عادل | mohammadreza adel
hakim sabzevari
حکیم سبزواری

محمدرضا امیریان | mohammadreza amirian
hakim sabzevari
حکیم سبزواری


نشانی اینترنتی http://erj.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1357-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده فلسفه تعلیم و تربیت
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات