پژوهش‌های تربیتی، جلد ۵، شماره ۳۷، صفحات ۱-۲۱

عنوان فارسی ارزیابی عملکرد خواندن و نوشتن دانش‌آموزان دوره ابتدایی مدارس سما(واحد خرم‌آباد) و شناسایی عوامل مرتبط
چکیده فارسی مقاله

این تحقیق با هدف ارزیابی عملکرد خواندن و نوشتن دانش آموزان دوره ابتدایی مدارس سما(واحد خرم آباد) و شناسایی عوامل مرتبط با آن انجام و به روش‌ توصیفی و از نوع پیمایشی (زمینه‌یابی) صورت گرفته است و کاربردی محسوب می­شود. از تعداد 400 نفرجامعه آماری، تعداد 200 دانش‌آموز (112 دختر و 82 پسر) به عنوان نمونه آماری بر اساس فرمول کوکران و به شیوه‌ی نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای نسبی انتخاب گردید. در جمع‌آوری داده‌های آماری، از آزمون تشخیصی سطح خواندن برای دانش‌آموزان ابتدایی و آزمون استاندارد شده‌ی پیشرفت تحصیلی زبان فارسی استفاده شده است. ضریب آلفای کرونباخ برای پایایی پرسشنامه عملکرد خواندن 85/0 و برای پرسشنامه عملکرد نوشتن 82/0 به دست آمد. برای تحزیه و تحلیل داده‌‌ها از آزمون‌های مجذور خی، مان- ویتنی و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج نشان داد که عملکرد خواندن و نوشتن دانش‌آموزان در حد خیلی خوب است، بین میانگین عملکرد خواندن دانش‌آموزان دختر و پسر تفاوت معنی‌دار وجود ندارد و عوامل مهم مرتبط با عملکرد خواندن و نوشتن عبارتند از: میزان رضایت شغلی معلمان، تعداد دانش‌آموزان کلاس، داشتن کتابخانه در منزل، میزان علاقه به انشاء و جمله‌نویسی، میزان مطالعه پدر، میزان مطالعه غیردرسی و درآمد ماهیانه خانواده.
 

کلیدواژه‌های فارسی مقاله عملکرد، عملکرد خواندن، عملکرد نوشتن، مدارس سما

عنوان انگلیسی Determine of reading and writing performance of the students of SAMA primary schools of Khorramabad Branch and their related factors
چکیده انگلیسی مقاله

Parents and children from tender age through adolescence continue to renew relationships with each other. This study aims to show how Training Educational pattern influenced the Parent-Child Relationship subsequent critical thinking. In this study quasi-experimental pretest-posttest control group method was used. Statistical population of all female students in twelfth grade schools in Birjand is intended to achieve the main objective of this study. Pattern group was achieved by using the cluster sampling multistage method. A typical school in the city of Birjand was randomly chosen with a class considered as a sampling unit and finally the samples generated are divided into experimental and control groups. Questionnaire used were based on variables of Parent-child relationship (Fine, Morland and Schwebel,1983), and critical thinking (Ricketts, 2003). Data generated were analyzed through Multivariate covariance examination. The result indicates that parent-child relationships are improved by Educational pattern. Also it was demonstrated that relationship improvement due to Educational pattern increases children’s critical thinking in the aspect of creativity& commitment. It should be noted that according to the results besides the improving parent-child relationships due to educational model training, critical thinking dispositions in children is increased as well.
 

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Performance, Reading Performance, Writing Performance, SAMA Schools.

نویسندگان مقاله حسن جعفری |
دانشگاه بیرجند

علی قبادی کیا |
دانشگاه بیرجند


نشانی اینترنتی http://erj.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-870-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده برنامه ریزی آموزشی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات