|
|
پژوهشهای تربیتی، جلد ۶، شماره ۳۸، صفحات ۱۲۸-۱۴۷
|
|
|
| عنوان فارسی |
رویکردی نو به کاربست جامعه شناسی سیاست در تحلیل سیاست آموزشی |
|
| چکیده فارسی مقاله |
تحلیل سیاست آموزشی همواره یکی از مهمترین عوامل حرکت کشورها به سمت آرمانهای دموکراتیک مانند، فرصتهای آموزشی عادلانه و حقوق مدنی بوده است. جامعه شناسی سیاست به مثابه سنتی در تحلیل سیاست آموزشی، نگاه بیبدیلی را برای تحلیل مسائل سیاستی در حوزه آموزش ارائه کرده است. با وجود اهمیت چنین رویکردی، شواهد علمی مبنی بر سمت و سوی مطالعات سیاستی در زمینه جامعه شناسی سیاست در ایران باشد، در دسترس نیست. لذا، این نوشتار با توجه به غنی نبودن پیشینه علمی مربوط به جامعه شناسی سیاست به زبان فارسی، در پی تشریح این سنت پژوهشی است. بر همین اساس، ارائه مفروضات کلیدی جامعهشناسی سیاست و طرح دیرینه شناسی سیاست به مثابه یکی از روشهای مطرح در این سنت پژوهشی، در این نوشتار پیگیری شده است. روش پژوهش این نوشتار، توصیفی- تحلیلی و از نوع اسنادی است. این مطالعه نشان داده است که جامعه شناسی سیاست بر هفت مفروضه کلیدی استوار است. ارزش محوری، نگاه سیاسی و تاریخی، مطالعه چند رشته ای، هم آرایی، مطالعه گفتمان و پژوهش کیفی از جمله این مفروضات هستند. این نوشتار همچنین به این موضوع پرداخته است که پژوهشگران به چه نحو باید از دیرینه شناسی سیاست برای تحلیل سیاستهای آموزشی استفاده کنند. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
سیاست آموزشی، جامعه شناسی سیاست، گفتمان، ارزش ها، دیرینه شناسی سیاست |
|
| عنوان انگلیسی |
Critical policy sociology and education policy studies |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
Education policy has always been one of the most important factors driving countries toward democratic aspirations, such as justly educational opportunities and civil rights. The policy sociology as a tradition in the analysis of educational policy has provided an unparalleled perspective for analyzing policy issues in the field of education. Despite the importance of such an approach, there is no scientific evidence for the direction of policy studies in the policy sociology in Iran. Therefore, this paper seeks to describe this research tradition, given the lack of rich scientific background in the policy sociology in Persian. Accordingly, the present paper presents the key assumptions of the policy sociology and the policy archaeology as one of the approaches proposed in this research tradition. The research method of this paper is descriptive-analytical and documentary type. This study has shown that the policy sociology is based on seven key assumptions. These assumptions are value based study, political and historical perspective, multidisciplinary study, assemblage, discourse study and qualitative research. This article also discusses how researchers should use policy archaeology to analyze educational policies. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Educational Policy, Policy Sociology, Discourse, Value, Policy Archaeology |
|
| نویسندگان مقاله |
عباس عباس پور | abbas abbaspour Allameh Tabataba'i university دانشگاه علامه طباطبائی
کیوان مرادی | Keivan Moradi دانشگاه علامه طباطبائی
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://erj.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-906-2&slc_lang=fa&sid=1 |
| فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
مدیریت آموزشی |
| نوع مقاله منتشر شده |
مقاله پژوهشی |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|