پژوهش‌های تربیتی، جلد ۶، شماره ۳۸، صفحات ۶۰-۸۵

عنوان فارسی پدیدارشناسی تجارب معلمان ابتدایی از اجرای کامل طرح ارزشیابی کیفی-توصیفی
چکیده فارسی مقاله
هدف از انجام این پژوهش، دستیابی به تجارب معلمان ابتدایی در خصوص اجرای کامل طرح ارزشیابی کیفی- توصیفی در مدارس ابتدایی بود. به منظور شناخت بیشتر پدیده ارزشیابی کیفی توصیفی، مطالعه حاضر به شیوه کیفی و از نوع پدیدارشناسی با نمونه­گیری هدفمند و از طریق مصاحبه با 12 نفر از معلمان شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 97/96 که تجربه اجرای این طرح را در هر شش پایه تحصیلی ابتدایی دارند، انجام گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه­ساختارمند بود که به دقت ثبت و در همان جلسه، با شرکت­کنندگان مرور می­شد و در صورت تایید مورد پذیرش قرار می­گرفت. تحلیل داده­ها بر اساس راهبرد هفت مرحله­ای کُلایزی بادقت و تا رسیدن به مرحله­ی اشباع نظری صورت پذیرفت و در پایان به منظور اعتباربخشی یافته­ها مجددا 2مصاحبه انجام گرفت که اطلاعات جدیدی به دست نیامد.  تحلیل عمیق روایت­های معلمان و نتایج حاصل از آن، موجب  شناسایی و دسته­بندی شش مزیت"پویا شدن فرایند ارزشیابی"، " کاهش منطقی استرس و افزایش اعتماد به نفس"، "مطابقت با معیارهای سنجش اصیل"، "حل مشکل مردودی" ، " رشد مهارت قضاوت"، "تقویت روحیه­ی همکاری"و هفت نقطه ضعف" کاهش انگیزه دانش­آموزان مستعد"، " مشکل زمان"، " نامشخص بودن مفهوم و نتایج ارزشیابی توصیفی"، " مشکلات در اجرا به دلیل افزایش حجم فعالیت­ها "، " عدم ارائه اطلاعات دقیق از وضعیت تحصیلی دانش­آموزان "، " نبود امکانات لازم" و "کاهش یادگیری عمیق و معنادار" شد. یافته­ها نشان داد که معلمان، پیامدهای مثبت و منفی را از اثرات اجرای برنامه ارزشیابی توصیفی، تجربه کرده­اند و پیشنهاد می­شود این طرح مورد بازنگری و اصلاح قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژگان کلیدی"،، تجارب معلمان، ارزشیابی توصیفی، پدیدارشناسی،

عنوان انگلیسی Phenomenology of the experiences of elementary teachers from the full implementation of the qualitative-descriptive evaluation program
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this research is to attain primary teacherschr('39') experiences regarding the full implementation of descriptive- qualitative evaluation plan in primary schools. به منظور شناخت بیشتر پدیده ارزشیابی کیفی – توصیفی، مطالعه حاضر به شیوه کیفی و از نوع پدیدارشناسی با نمونه گیری هدفمند و از طریق مصاحبه نیمه ساختارمند با 12 نفر از معلمانی انجام گرفت که تجربه اجرای این طرح را در هر شش پایه تحصیلی دوره ابتدایی دارند. In order to better understanding the phenomenon of descriptive- qualitative evaluation, the present study was carried out in the qualitative method and in the type of Phenomenological with purposeful sampling and through semi-structured interviews with 12 teachers by the experience of the implementation of the plan in all six grades of elementary school. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختارمند بود که به دقت ثبت و در همان جلسه، با شرکت کنندگان مرور می شد و در صورت تایید مورد پذیرش قرار می گرفت. Data collection tool was semi-structured interviews being carefully recorded in the same session, and being reviewed with participants and, if approved, it will be accepted. تحلیل داده ها بر اساس راهبرد هفت مرحله ای کُلایزی صورت پذیرفت. Data analysis was carried out based on Kaiserchr('39') seven-step model.تحلیل عمیق روایت های معلمان موجب شناسایی و دسته بندی شش مزیت "پویا شدن فرایند ارزشیابی"، " کاهش منطقی استرس و افزایش اعتماد به نفس"، "مطابقت با معیارهای سنجش اصیل"، "حل مشکل مردودی" ، " رشد مهارت قضاوت"، "تقویت روحیه ی همکاری"و هفت نقطه ضعف " کاهش انگیزه دانش آموزان مستعد"، " مشکل زمان"، " نامشخص بودن مفهوم و نتایج ارزشیابی توصیفی"، "بی توجهی به جایگاه معلم"، "شکل گیری ذهنیت بی اعتمادی"، " نبود امکانات لازم" و "کاهش یادگیری عمیق و معنادار" شد. Deep analysis of narratives of teachers would identify and classify six advantage "dynamiting  process of evaluation", "logical reduction in stress and boosting confidence", "matching with the original criteria of the evaluation ", "solving the problem of failing", "developing the skills of judgment" " enhancing the spirit of cooperation" and seven weakness points  " of  reduction the incentive for talented students", " time limitation", "lack of concepts and results of descriptive evaluation", "disregarding the status of teachers", "shaping the mentality of mistrust", " lack of necessary equipment, "and deep and meaningful learning loss". یافته ها نشان Findings داد show که that معلمان interviewed teachers مصاحبهexperienced شونده، positive and negative را consequences مثبت و منفی from اثرات effects of اجرای implementation of برنامه descriptive- qualitative evaluation plan and totally face to different challenges in implementing the plan in which the present article regards them.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Keywords, ",,,teachers&apos, experience, descriptive Evaluation, Phenomenology, elementary Schools

نویسندگان مقاله افشین ادیب منش |
دانشگاه خوارزمی


نشانی اینترنتی http://erj.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1336-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده سنجش و اندازه گیری های تربیتی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات