|
|
پژوهشهای تربیتی، جلد ۶، شماره ۳۹، صفحات ۷۶-۱۰۲
|
|
|
| عنوان فارسی |
ارائه مدل مفهومی تدریس با رویکرد محیط زیستی در مدارس ایران |
|
| چکیده فارسی مقاله |
آموزش محیط زیست آموزشی است که باعث بالا رفتن آگاهی و دانش عمومی درباره موضوعات و مسائل محیط زیست می گردد و از سه عنصر یادگیری در محیط زیست، یادگیری درباره محیط زیست و یادگیری برای حفاظت از محیط زیست تشکیل شده است.در این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی به بیان ویژگی های برنامه آموزش محیط زیست و معرفی روشهای آموزش محیط زیست در مدارس در دو بخش روشهای معلم محور و دانشآموز محور پرداخته شده است و در نهایت با استنتاج از مطالعات انجام گرفته یک مدل مفهومی تدریس با رویکرد محیط زیستی در مدارس ارائه شد. نتایج حاصل از این تحقیق نشان می دهد که استفاده از روشهای دانشآموز محور موجب تقویت مهارتهای بالای شناختی در دانشآموزان میشود و همچنین تدریس دروس مختلف در بستر محیط زیست میتواند در نهادینه شدن نگرش و رفتار محیط زیستی در دانشآموزان بسیار اثربخش باشد. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
آموزش محیط زیست، تدریس معلم محور، تدریس دانش آموز محور، مدل مفهومی |
|
| عنوان انگلیسی |
Provide a conceptual model of teaching with an environmental approach in Iranian schools |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
Environmental education is education that increase public awareness and knowledge about environmental issues. Environmental education should incorporate three elements: learning in the environment, learning about the environment and learning to look after the environment. In this paper, be reviewed characteristics of environmental education programs with analytical-descriptive methods and also be reviewed methods of environmental education in schools in both teacher-centered and student-centered approaches. Finally, with the conclusions of studies are presented a conceptual model for teaching various courses with an emphasis on environmental education. The results of this study indicating that use of student-centered approaches to enhance students higher-order cognitive skills, and teaching different subjects in an environmental context can be very effective in institutionalizing studentschr('39') environmental attitudes and behaviors. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Environmental education, teacher-centered teaching, student-centered teaching, conceptual model |
|
| نویسندگان مقاله |
فاطمه قسامی | دانشگاه پیام نور
الهام یوسفی روبیات |
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://erj.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1322-1&slc_lang=fa&sid=1 |
| فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
برنامه ریزی آموزشی |
| نوع مقاله منتشر شده |
مقاله پژوهشی |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|