|
|
پژوهشهای تربیتی، جلد ۷، شماره ۴۰، صفحات ۱۳۷-۱۵۹
|
|
|
| عنوان فارسی |
فلسفه رسانه و نقش آن در تربیت اجتماعی با تاکید بر نظریه دریافت |
|
| چکیده فارسی مقاله |
تربیت اجتماعی یکی از ارکان و ابعاد اساسی تربیت را تشکیل می دهد. این بعد از تربیت به لحاظ گستردگی، پیچیدگی و جامعیت پوششدهنده تمام نهادهای اجتماعی و تربیتی مشرف بر امر تعلیم و تربیت افراد است که از سویی رشد شخصیت فردی را به همراه دارد و از سویی میراث فرهنگی را به نسل آینده منتقل میکند. در حوزه رسانه نیز یکی از پرسشهای بنیادین در علم ارتباطات، که ذهن پژوهشگران و کارشناسان این حوزه را همواره به خود مشغول داشته است، این است که حدود تأثیرگذاری رسانهها و قدرتمندی آنها در شکلدهی به باورها و توانمندی مخاطبان در گزینش و مفهومسازی متفاوت از پیام چگونه است؟ حال باید دید اولاً ماهیت رسانه و مسائل و دیدگاههای مربوط به آن چیست؟ و ثانیاً حدود و ثغور نقش رسانه در تربیت اجتماعی با عنایت به نظریه دریافت که فرد را به لحاظ ذهنی و دریافت پیام فعال میپندارد چگونه است؟ دراین راستا محقق با استفاده از روشهای پژوهشی تحلیل محتوای کیفی و قیاس عملی به موضوعاتی چون تعریف رسانه، انواع رسانه، چیستی و ماهیت رسانه، مسائل و موضوعات مربوط به رسانه، نظریه دریافت، تربیت اجتماعی، اهداف و روشهای آن و نهایتا بحث و نتیجه گیری که شامل ترسیم چهار رابطهی رسانه و تربیت اجتماعی و تبیین نقش رسانه در تربیت اجتماعی با تأکید بر نظریه دریافت پرداخته است. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
فلسفه رسانه، تربیت اجتماعی، نظریه دریافت |
|
| عنوان انگلیسی |
The philosophy of media and its role on the social education with emphasis on the “reception” theoryy |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
One of the fundamental aspects of education is social education. This term of the education in consider to magnitude, complexity and comprehensiveness covering all educational institutions and overlooks the education of individuals, in one hand, develop individual character and the other hand, transmits heritage to the next generation. In the media field, one of the most fundamental question in communication science which engaged researchers’ and experts’ mind is the extent of Influence of media and their powerful in shaping the beliefs and the audiences’ ability to select and different conceptualizations of the message. Firstly, we surveyed what is the nature of media, related issues and its perspectives? And Secondly, what is the role of media on social education regard to reception theory that suppose a person is active in receiving a message? In this regard, the researcher used qualitative research methods such as content analysis and practical syllogism to define: media, media types, nature of the media, issues related to media. reception theory, social education, its objectives and methods, and finally conclusion drawn four types of relationships involving media and social education and understanding of the role of media in the social education with emphasizing on “reception theory”. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
philosophy of media social education, reception theory |
|
| نویسندگان مقاله |
حامد پورمراد | hamed pourmorad kharazmi university دانشگاه خوارزمی
علیرضا محمودنیا | alireza mahmoudnia kharazmi university دانشگاه خوارزمی
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://erj.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3072-1&slc_lang=fa&sid=1 |
| فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
فلسفه تعلیم و تربیت |
| نوع مقاله منتشر شده |
مقاله پژوهشی |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|