پژوهش‌های تربیتی، جلد ۷، شماره ۴۰، صفحات ۲۲-۴۶

عنوان فارسی بررسی رابطه توانمندی معلمان با میزان استفاده دانش آموزان از شبکه های اجتماعی
چکیده فارسی مقاله با توجه به اقبال روزافزون دانش‌­آموزان به فضای مجازی و شبکه‌­های اجتماعی، بیش از پیش نقش خطیر توانمندسازی معلمان در بهره­‌گیری صحیح از امکانات فضای مجازی آشکار می‌شود. مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه بین توانمندی معلمان با میزان استفاده دانش‌­آموزان از شبکه‌های اجتماعی انجام شده است. روش مطالعه توصیفی- همبستگی و جامعه پژوهش شامل تمامی معلمان و دانش‌­آموزان پایه ششم ابتدایی مدارس دولتی دخترانه منطقه پنج شهر تهران بود که از میان آن‌ها 100 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌­ای انتخاب شدند. ابزار جمع‌­آوری داده­‌ها پرسشنامه استاندارد توانمندسازی روان‌شناختی اسپریتزر و پرسشنامه محقق ساخته میزان استفاده از شبکه‌­های اجتماعی بودند. پایایی ابزار با استفاده از آلفای کرونباخ 91/0 محاسبه شد. داده­‌ها با استفاده از روش­‌های آماری توصیفی و استنباطی و به کمک نرم افزار SPSS تحلیل شد. یافته­‌ها نشان داد: بین شاخص­‌های توانمندی معلمان شامل معنی‌­داربودن (404/0=r)، شایستگی (352/0r=) و خودمختاری (364/0r=) با استفاده دانش‌­آموزان از شبکه­‌های اجتماعی رابطه منفی و معنادار (01/0p<) و بین ویژگی موثر بودن معلمان با استفاده دانش‌­آموزان از شبکه­های اجتماعی رابطه مثبت و معنادار (05/0p<) وجود دارد.  همچنین متغیر شایستگی به میزان 4/20 درصد و متغیر موثر بودن به میزان 7/23 درصد، از واریانس استفاده از شبکه‌­های اجتماعی را تبیین کردند. لذا نتایج پژوهش بیانگر آن است که: توانمندی معلمان با تاکید بر راهبردهای خودتنظیمی و خودکنترلی و به واسطه نقش مربیگری بر میزان استفاده دانش‌­آموزان از شبکه­‌های اجتماعی تأثیر دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله توانمندی روانشناختی، شایستگی، موثر بودن، شبکه های اجتماعی

عنوان انگلیسی The relationship between empowerment of teachers and student’s use of networks
چکیده انگلیسی مقاله The aim of the research was the study of the relationship between empowerment of teachers and student’s use of networks. The research community was every teachers and student of sixth grade of girls public schools which by using multistage cluster sampling method have been chosen from 100 persons of teachers and students from seven areas of Tehran fifth district. Data tool collection was psychological empowerment questionnaire and the amount of using from social networks questionnaire. Reliability of the tool was calculated and validated by using Cronbachchr('39')s alpha. Data were analyzed using descriptive and inferential statistics (Pearson correlation coefficient and stepwise regression analysis) and was analyzed by SPSS software. The results showed there is a negative and meaningful relationship between the components of teachers empowerment consist of meaningfulness, competency, autonomy, with the amount of student’s use of social networks and there is a positive and meaningful relationship between the effectiveness of teachers with student’s use of social networks. Competency as a variable explains 20/4 and effectiveness explains 23/7 Percent of the variance of social networking. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله psychological empowerment, competency, effectiveness, social networks

نویسندگان مقاله مریم بناهان | Maryam Banahan
Alzahra University
دانشگاه الزهرا (س)

افسانه نیرویی | afsaneh Nirooie
education organisation of Tehran
دانشگاه الزهرا (س)


نشانی اینترنتی http://erj.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-88-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی تربیتی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات