|
تعامل انسان و اطلاعات، جلد ۴، شماره ۲، صفحات ۱۰۸-۱۲۰
|
|
|
عنوان فارسی |
رابطه سواد اطلاعاتی و انگیزش یادگیری دانشجویان |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: سواد اطلاعاتی یک عنصر اساسی در توسعه یادگیری مستقل و مؤثر در آموزش عالی قرن 21 است. هدف این پژوهش بررسی رابطه بین سواد اطلاعاتی و انگیزش یادگیری دانشجویان بود. بعلاوه سنجش میانگین سواد اطلاعاتی دانشجویان بر اساس متغیرهای آموزشی و جمعیت شناختی نیز مدنظر قرار گرفت. روش پژوهش: این پژوهش کاربردی، با رویکرد کمی و به روش پیمایشی انجام شد. ابزار گردآوری داده، پرسشنامه بود. جامعه آماری پژوهش دانشجویان کارشناسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان بوده، که 379 نفر به صورت نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی بعنوان نمونه انتخاب شدند. تحلیل های آمار توصیفی و استنباطی (آزمون همبستگی پیرسون، تی- مستقل و تحلیل واریانس) با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شد. یافتهها: میانگین سواد اطلاعاتی دانشجویان بر اساس پنج استاندارد، 48/2 بود. طبق یافتههای آزمون همبستگی پیرسون با اطمینان 99 درصد بین سواد اطلاعاتی دانشجویان و انگیزش یادگیری آنها رابطه مثبت و معنیداری وجود داشت. همچنین با اطمینان 99 درصد رابطه مثبت و معنیداری بین سواد اطلاعاتی و معدل دانشجویان وجود داشت. بر اساس آزمون تی- مستقل تفاوت معنیداری در میانگین سواد اطلاعاتی دانشجویان دختر و پسر وجود نداشت. نتایج آزمون تحلیل واریانس حاکی از تفاوت معنیدار بین میانگین سواد اطلاعاتی و سال ورودی دانشجویان با اطمینان 99 درصد بود. بر اساس آزمون تحلیل واریانس تفاوت معنیداری در میانگین سواد اطلاعاتی دانشجویان بر حسب حوزه تحصیلی آنها وجود نداشت. نتیجهگیری: میانگین سواد اطلاعاتی دانشجویان در سطح نامطلوب بود. سواد اطلاعاتی دانشجویان و انگیزش یادگیری و همچنین عملکرد تحصیلی دانشجویان (معدل) و سواد اطلاعاتی رابطه مثبت و متقابل داشتند. سواد اطلاعاتی دانشجویان سال آخر بیشتر از دانشجویان سال اول بود. سواد اطلاعاتی دانشجویان در چهار حوزه تحصیلی علوم انسانی، فنی و مهندسی، علوم و کشاورزی تقریباً مشابه بود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
سواد اطلاعاتی، انگیزش یادگیری، دانشجویان، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان |
|
عنوان انگلیسی |
The Relationship between Information Literacy and Learning Motivation in Undergraduate students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Aim: Information literacy is a key element in the development of an independent and effective learning in higher education in the 21st century. The aim of this study was to investigate the relationship between information literacy and learning motivation in undergraduate students. In addition, the mean score of information literacy was measured based on educational and demographic variables. Methods: This applied research carried out with a quantitative approach and survey method. The data collection instrument was a questionnaire. The study population was undergraduate students at Azarbaijan Shahid Madani University and 379 samples were selected using stratified random sampling. Descriptive and inferential statistics analyses (Pearson correlation, independent T and ANOVA) were performed using SPSS software. Results: Studentschr('39') information literacy based on five standards was 2.48. Based on the findings of the Pearson correlation coefficient with 99 percent confident there was positive and significant relationship between information literacy and learning motivation. In addition there was positive and significant relationship between information literacy and Grade Point Average (GPA) of students with 99 percent confident. Based on independent T-test was not observed a significant difference in male and female studentschr('39') information literacy. ANOVA test showed a significant difference with 99 percent confident between information literacy and entrance year of students. Based on ANOVA test there was no significant differences on studentschr('39') information literacy based on field of study. Conclusion: Studentschr('39') information literacy unsatisfactory. Information literacy had a positive relationship with learning motivation. Also there was a positive relationship between information literacy and academic performance (GPA). Information literacy of senior students was more than freshmen. Information literacy of students in four areas of study (Humanities, Engineering, Agriculture and Science) was almost similar. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Information Literacy, Learning Motivation, Students, Undergraduate, Azarbaijan Shahid Madani University |
|
نویسندگان مقاله |
لیلا خلیلی | Leila Khalili Knowledge of Information Sciences, Department of Knowledge of Information Sciences, Azarbaijan Shahid Madani University دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی
عزیز هدایتی خوشمهر | Aziz Hedayati Khoshemehr Azarbaijan Shahid Madani University دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی
صمد رسول زاده اقدم | Samad Rasoulzadeh Aghdam Azarbaijan Shahid Madani University
بهناز شیبانی | Behnaz Sheibany Azarbaijan Shahid Madani University دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hii.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-115-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|