تعامل انسان و اطلاعات، جلد ۴، شماره ۲، صفحات ۵۸-۷۰

عنوان فارسی روش های تحلیل داده‌ و پیوندها در شبکه‌های اجتماعی
چکیده فارسی مقاله

زمینه و هدف. جذابیت ناشی از ارتباط آسان با هزینه حداقلی در شبکه­ های اجتماعی باعث گردیده است که روز به روز بر تعداد اعضای فعال در آنها افزوده شود و اعضا با اشتراک­ گذاری اطلاعات، از جمله اطلاعات شخصی خود، ارتباطات خود را در سطح محیط بین­ المللی گسترش دهند. همین امر تحلیل داده ­های کلان در شبکه­ های اجتماعی را تبدیل به فرصت­ بی ­بدیلی برای شرکت­ ها، سازمان­ ها و دولت­ ها جهت دستیابی به اهداف خود، کرده است. به طوری­ که روش­ های گوناگونی در این راستا ارائه شده است که هر یک از این روش­ ها مزایا، معایب و دامنه کاربرد مختص به خود را دارند و درک کاربرد مشخص هر یک از این روش­ ها نیازمند بررسی و مقایسه عمیق­ تری می­ باشد. بر این اساس، هدف از مطالعه حاضر، بررسی رویکردها و انواع روش‌های تحلیل داده‌ها در شبکه‌های اجتماعی و بررسی نقاط قوت، نقاط ضعف و کاربردهای هر یک از این روش‌ها است.

روش. این مطالعه با رویکرد کیفی و به روش تحلیل مضمون به مطالعه تحلیلی و مقایسه­ ای انواع روش­ های تحلیل داده ­ها در شبکه­ های اجتماعی پرداخته و جامعه مورد مطالعه شامل 25 مقاله کنفرانس، مقاله مجله و گزارش الکترونیکی مرتبط منتشر شده طی سال­های 2010 تا 2016 است.

یافته­ ها. روش­ های گوناگونی برای تحلیل شبکه­ های اجتماعی مورد استفاده قرار می­ گیرد که این روش ­ها در سه مقوله رویکرد کمی، کیفی و آمیخته و دو دسته کلی از روش­ های خودکار و انسانی قابل طبقه­ بندی هستند.داده­ های مورد بررسی در روش­های خودکار شامل داده­ های ساختاری و داده ­های مورد بررسی در روش­ های انسانی مبتنی بر محتوا و فرایندهای شبکه است.

نتیجه ­گیری. با توجه به ماهیت پیچیده و چندبعدی شبکه­ های اجتماعی، اکتفا بر یک روش متضمن تحلیل همه ابعاد شبکه نیست بنابراین مناسب‌ترین رویکرد، استفاده از رویکرد آمیخته یعنی به­ کارگیری ترکیبی از روش‌های کمی و کیفی و بررسی همزمان ابعاد مختلف شبکه­ ها می­ باشد.

 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تحلیل شبکه­ های اجتماعی، داده­ های کلان در شبکه ­های اجتماعی، رویکرد آمیخته

عنوان انگلیسی Data Analysis Methods in Social Networks
چکیده انگلیسی مقاله

Background and Aim. The promising outlook of easy communication incurring minimum cost has caused social networks to face increasing number of active members each day. These members develop and expand international communication through information sharing including personal information. Thus, big data analysis of social networks provides companies, organizations and governments with ample and unique opportunities to reach their strategic goals and various methods have been proposed in order to accomplish this objective. Each method has its own advantages, disadvantages and application area which would require deep study and assessment to understand. Therefore, the aim of this study is to investigate the approaches and methods of data analysis in social networks and study the advantages, disadvantages and application area of each method.

Method. This research is an applied research with qualitative approach and it was conducted using thematic analysis method and the study population include 35related conference papers, journal articles and reports published during 2010-2017.

Results. Various methods are used for the analysis of social networks and these methods are classified into three categories: quantitative, qualitative and mixed methods.

Conclusion. Due to the complex and multidimensional nature of social networks, the best approach is a mixed approach. This means combination of qualitative and quantitative methods and exploring various aspects of networks.

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Big data in social networks, Mixed method, Social network Analysis

نویسندگان مقاله فاطمه نویدی | Fatemeh Navidi
پژوهشگاه فضایی ایران

سیده لیلی میرطاهری | Seyedeh Leili Mirtaheri
Kharazmi University
دانشگاه خوارزمی

محمد حسن زاده | Mohammad Hassanzadeh
Tarbiat Modares University
دانشگاه تربیت مدرس


نشانی اینترنتی http://hii.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-197-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات