|
تعامل انسان و اطلاعات، جلد ۴، شماره ۳، صفحات ۴۸-۵۹
|
|
|
عنوان فارسی |
ارزیابی همپوشانی و پوشش چهار موتور جستجوی بومی اصلی: پارسی جو، یوز، پارسیک و ریسمون |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: پژوهش حاضر با هدف سنجش همپوشانی موتورهای جستجوی بومی پارسی جو، یوز، پارسیک، و ریسمون و مقایسه توانمندیهای این موتورها در پوشش دادن وب نمایهپذیر انجام گرفت. روش: پژوهش از نوع کاربردی ارزیابانه بود. برای گردآوری اطلاعات از روش مبتنی بر کلیدواژه بهره گرفته شد، بدین ترتیب ابتدا کلیدواژههای انتخاب شده به موتورهای جستجو ارائه و از رکوردهای بازیابی شده نمونهگیری و با توجه به وجود یا نبود این رکوردها در موتورهای جستجو، داده های لازم گرداوری شد، بر این اساس برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار استنباطی استفاده شده است. یافتهها: همپوشانی نسبی موتور جستجو پارسیک نسبت به پارسیجو و همپوشانی نسبی پارسیجو نسبت به یوز به طور متوسط 26 درصد بود و موتور جستجوی پارسیک بیشترین بازیابی را داشت. موتور جستجو ریسمون هیچ رکورد مشترکی با موتورهای جستجو مورد آزمون نداشت. سه موتور جستجو پارسیک، پارسیجو و یوز از بین 225 رکورد، 27 رکورد مشترک را بازیابی کردند؛ تفاوت معنیداری بین همپوشانی نسبی موتورهای جستجو وجود داشت. همچنین به طور متوسط موتورهای جستجو پارسیک، پارسیجو، یوز و ریسمون به ترتیب 38 درصد، 31 درصد، 26 درصد و 6 درصد از وب قابل نمایه را پوشش میدادند. میان میزان پوشش پایگاه موتورهای جستجو نیز تفاوت معنیداری مشاهده شد. نتیجهگیری: ظاهراً هر کدام از موتورهای جستجو سیاست نمایهسازی متفاوتی داشتند و کاربران برای رسیدن به اطلاعات جامع درباره یک موضوع به جستجو در بیش از یک موتور جستجو نیاز دارند و میتوان پیشبینی نمود که با جستجو در دو موتور جستجو پارسیک و پارسیجو، به حدود 70 درصد وب نمایهپذیر دسترسی داشت. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
ارزیابی بازیابی اطلاعات، وب فارسی، موتورجستجو، پوشش، همپوشانی، پارسی جو، یوز، پارسیک، ریسمون |
|
عنوان انگلیسی |
The overlap and coverage of 4 local search engines: Parsijoo, Yooz, Parseek and Rismoun |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Aim: The aim of this study was to measure the overlap of 4 local Persian search engines of Parsijoo, Yooz, Parseek, and Rismoun and to compare the capabilities of these engines in covering indexable web. Methods: This was an applied and evaluative research. To collect data, a keyword-based method was used. First, the selected keywords were entered into the search engines and then a sample was extracted of the retrieved records. Finally, based on the existence or absence of these records in the search engines, the necessary data were gathered. Accordingly to analyze the data, inferential statistical methods were used. Results: The relative overlap of the Parseek compared to that of Parsijoo and Parsijoochr('39')s one compared to Yooz was 26 percent on average and Parseek had the most recall. Rismoun had not any common records with the other investigated search engines. Three search engines (Parseekc, Parsijoo and Yooz retrieved 27 common records out of 225 recalled records; there was a significant difference between the relative overlap of the 4 search engines. Also, on average, Parseel, Parsigoo, Yooz and Rismoun covered respectively 38, 31, 26, and 6 percent of the indexable web. There was a significant difference between the coverage of the 4 search engines. Conclusion: It seems that each search engine has a different indexing policy, and users need to search for more than one search engine to get comprehensive information about an issue. It can be predicted that by foraging in two search engines, Parseek and Parsijoo, one may access 70 percent of the indexable web. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
information retrieval evaluation, Persian Web, search engine, coverage, overlap, Parseek, Parsijoo, Yooz, Rismoun |
|
نویسندگان مقاله |
محسن نوکاریزی | Mohsen Nowkarizi Ferdowsi University of Mashhad دانشگاه فردوسی مشهد
مهدی زینالی | Mahdi Zeinali Ferdowsi University of Mashhad دانشگاه فردوسی مشهد
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hii.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-155-4&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|