|
تعامل انسان و اطلاعات، جلد ۴، شماره ۳، صفحات ۳۴-۴۷
|
|
|
عنوان فارسی |
توسعه مدل مفهومی مسئلهیابی پژوهش با استفاده از روش تحلیل محتوای جهت دار |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: این پژوهش با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر مسئلهیابی پژوهش و توسعه مدل مفهومی آن به عنوان اولین گام در زمینه تولید دانش و افزایش کیفیت مسئلهیابی صورت پذیرفت. روش: در پژوهش حاضر با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی جهتدار به توسعه مدل مفهومی برآمده از فراترکیب دادههای منابع پیشین مسئلهیابی پرداخته شد. از این روش جهت تولید دانش جدید حول محور مسئلهیابی استفاده شد. جامعه پژوهش متشکل از 17 منبع پراستناد پژوهشی بود. یافتهها: در مجموع از میان منابع انتخاب شده، 22 مفهوم و 182 کد پیرامون چهار ویژگی مهم مسئلهیابی شناسایی شد. بنابراین مدل مفهومی مسئلهیابی در ویژگی شخصیتی در پنج بُعد، در ویژگی روانشناختی در چهار بعد، در ویژگی فکری (تفکر خلاقانه) در شش بعد، در ویژگی فکری (تفکر انتقادی) در دو بعد و در ویژگی آموزشی در پنج بعد، توسعه داده شد. نتیجهگیری: عوامل شناسایی شده مؤثر بر مسئلهیابی در این پژوهش، بسیار فراگیرتر از پژوهشهای پیشین بود. همچنین ارزش افزودهای بر پژوهشهای پیشین مسئلهیابی اضافه شد. همچنین مدل مفهومی توسعهیافتهای پیرامون مسئلهیابی پژوهش برای اولین بار طراحی شد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
مسئلهیابی پژوهش، روش تحلیل محتوای کیفی جهتدار، مدل مفهومی، ویژگی شخصیتی، ویژگی روانشناختی، ویژگی فکری، تفکر خلاقانه، تفکر انتقادی، ویژگی آموزشی. |
|
عنوان انگلیسی |
Developing the Conceptual Model of Research Problem Finding Using Directed Content Analysis |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Aim: This study aims to introduce a developed conceptual model of problem finding. Methods: This article is carried out by utilizing qualitative directed content analysis. The researcher used this method to gather new knowledge on the four features of problem finding. In total, 17 scientific sources were analyzed. Results: This research revealed 182 codes, 22 themes that outline issues related to the research problem finding. Personality feature extended in five dimensions; psychological feature extended in four dimensions; thinking feature (creative thinking) extended in six dimensions and (critical thinking) extended in two dimensions; and educational feature extended in five dimensions. Conclusion: Based on available data, the number of factors identified in this study is greater and more comprehensive than that of any previous research. It could provide an added value to the current researches about problem finding. This study has also developed the previous conceptual model and utilized a directed content analysis method that has never been conducted to date in the field of problem finding. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Research problem finding, directed content analysis, conceptual model, personality feature, thinking feature, creative thinking, critical thinking, educational feature, psychological feature. |
|
نویسندگان مقاله |
مصطفی باغ میرانی | Mostafa Baghmirani University of Tehran دانشگاه تهران
محمدرضا اسماعیلی گیوی | Mohammad Reza Esmaili Givi University of Tehran دانشگاه تهران
محمد حسن زاده | Mohammad Hassanzadeh Tarbiat Modares University دانشکده اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس
علیرضا نوروزی | Ali Reza Noruzi University of Tehran دانشگاه تهران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hii.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-450-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|