|
تعامل انسان و اطلاعات، جلد ۴، شماره ۴، صفحات ۶۴-۷۴
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی تأثیر هوش هیجانی بر تفکر انتقادی کتابداران سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: تفکر یک فرایند شناختی فعال، هدفمند و سازمان یافته است که برای معنی دادن به دنیا مورد استفاده قرار میگیرد. تفکر موفقیتآمیز موجب میشود مشکلاتی که به طور دائم با آن مواجه میشویم حل کرده، تصمیمات هوشمندانه بگیریم و به اهدافی که در زندگی تعیین کردهایم، دست یابیم. تفکر انتقادی فرایندی است که با استفاده از آن به بررسی افکار و عقاید خود و دیگران پرداخته و به فهم بهتر و روشنی دست مییابیم. سوال کردن، تحلیل کردن و معنی دادن، سه فرایندی است که به وسیلهی آن افکار خود و دیگران را بررسی کرده و براساس آن بهترین تصمیمات را میگیریم که این موارد در زیرمجموعه تفکر انتقادی قرار میگیرد و عوامل مختلفی هستند که میتوانند بر روی آن تأثیرگذار باشند. هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر هوش هیجانی بر تفکر انتقادی کتابداران سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران بوده است. روش پژوهش: این راستا 229 نفر از کتابداران سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و به پرسشنامههای استاندارد مهارتهای تفکرانتقادی کالیفرنیا (1990) و هوش هیجانی نوکا و ایازو (2009) پاسخ گفتند. یافتهها: نتایج بدست آمده از پرسشنامههای تحقیق به کمک آزمونهای رگرسیون خطی دو متغیره و فریدمن مورد تحلیل قرار گرفته و نتایج نشان داد که هوش هیجانی و ابعاد آن بر روی تفکر انتقادی کتابداران سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران تأثیر معنیداری(01/0>p) دارد. نتایج همچنین نشان داد که از بین ابعاد تأثیرگذار هوش هیجانی، مدیریت روابط (با میانگین رتبهای= 05/3) در رتبه اول، خودآگاهی (با میانگین رتبهای = 79/2)، خودمدیریتی (با میانگین رتبهای= 12/2) در رتبه سوم و آگاهی اجتماعی (با میانگین رتبهای= 04/2) در رتبه چهارم قرار دارند. نتیجهگیری: برای افزایش سطح تفکر انتقادی کتابداران کتابخانه ملی باید آگاهی اجتماعی و سایر مولفههای هوش آنان ارتقاء پیدا کند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
هوش هیجانی، تفکر انتقادی، کتابداران، کتابخانه ملی و مرکز اسناد ایران |
|
عنوان انگلیسی |
The Effect of Emotional Intelligence on the Critical Thinking of Librarians in the National Library of Iran |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Aim: Thinking is an active, purposeful, organized cognitive process which is used to mean the world. Successful thinking will solve the problems that we face with them constantly, make clever decisions, and achieve the goals we determin in our lives. Critical thinking is a process in which we examine our thoughts and opinions, and get a better understanding. Asking, analyzing and meaning are three processes that we examine our own thoughts and others, and, based on that, we make the best decisions that are in the subcategory of critical thinking, and there are several factors that can be applied to it. The purpose of this study was to investigate the effect of emotional intelligence on the critical thinking of librarians in the National Library of Iran. Methods: 229 librarians from the National Library of Iran were selected by simple random sampling method and included the standard questionnaire of Californiachr('39')s Contemporary Thinking Skills (1990) and the emotional intelligence of Nokia and Ayazo (2009). Results: Data were analyzed by two-variable linear regression and Friedman tests. The results showed that emotional intelligence and its dimensions on the critical thinking of librarians from the National Library of Iran had a significant effect (p<0.01). The results also showed that among the effective dimensions of emotional intelligence, management of relations (with a mean score of = 3.05) in the first rank, self-awareness (with an average rating = 2.79), self-management (with a mean of = 2.12) ranked fourth in the third place and social awareness (with an average rating of = 2.04). Conclusion: To mprove critical thinking Natioal Library staff require to enhance their emotional intelligence and social awareness factors. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Emotional intelligence, Critical thinking, Librarians, National Library of Iran |
|
نویسندگان مقاله |
محمد سروری | Mohammad Sarvari Kharazmi University دانشگاه خوارزمی
افشین موسوی چلک | Afshin Musavi Chilak Payam Noor University دانشگاه پیام نور تهران
ثریا ضیایی | Soraya Ziaee Payam Noor University دانشگاه پیام نور تهران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hii.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-481-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|