|
|
تعامل انسان و اطلاعات، جلد ۴، شماره ۴، صفحات ۳۸-۵۱
|
|
|
| عنوان فارسی |
بررسی وضعیت موانع جریان دانش در کتابخانههای دانشگاههای آزاد اسلامی در مقایسه با کتابخانههای دانشگاههای دولتی |
|
| چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: مدیریت دانش فرآیندی است که سازمانها را در شناسایی، انتخاب، سازماندهی، انتشار و انتقال اطلاعات و مهارتهای ساختارنیافته یاری میرساند. امروزه این تجربه در برخی از سازمانها دربارۀ مدیریت دانش به شکست انجامیده است. کتابخانههای دانشگاهی نیز به مثابه سازمان تابع شرایط مشابه میباشند. از اینرو هدف پژوهش حاضر، شناسایی و مقایسه موانع جریان دانش در کتابخانههای دانشگاههای دولتی و آزاد اسلامی میباشد. روششناسی: روش پژوهش از نوع پیمایشی- تحلیلی است. دادهها با استفاده از پرسشنامه از مدیران 120 کتابخانه مرکزی دانشگاهها جمعآوری شده است. برای تجزیه و تحلیل آماری از آزمون تی ساده استفاده شده است. یافتهها: ابعاد منبع دانش و عوامل فنی و تکنولوژیکی دانش در کتابخانههای دانشگاههای دولتی و آزاد اسلامی دارای تفاوت معناداری بود بدین معنی که شرایط کتابخانههای دانشگاههای دولتی بهتر است. در مقایسه نتایج کانالهای ارتباطی، عوامل مدیریت و عوامل فردی تفاوت معناداری مشاهده شد، اگرچه موانع مدیریتی در هر دو گروه مشهود بود. در بخش مقایسه فرایندهای مدیریت دانش، در فرایند دسترسی و بهاشتراکگذاری دانش، کتابخانههای دانشگاههای دولتی عملکرد بهتری نسبت به کتابخانههای دانشگاههای آزاد اسلامی دارند، اما در فرایندهای خلق، شناسایی، جمع آوری، مرور و بهکارگیری دانش کتابخانههای دانشگاههای دولتی با کتابخانههای دانشگاههای آزاد اسلامی تفاوت چندانی ندارند. نتیجهگیری: نظر به نقش و جایگاه کتابخانهها، به ویژه کتابخانههای دانشگاهی در فرایند مدیریت دانش، جهت رفع چالش موانع، بهبود و ارتقاء وضعیت جاری آنها، باید مدیریت کتابخانهها کارآمد شود، اهداف مدون و راهبردی تعریف و عملیاتی گردد، به کارکنان به عنوان ارکان اصلی مدیران دانشی توجه شود و از ابزار فناوری اطلاعات، به نحو احسن استفاده شود. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
دانشگاههای آزاد اسلامی، دانشگاههای دولتی، کتابخانههای دانشگاهی، مدیریت دانش، موانع جریان دانش. |
|
| عنوان انگلیسی |
Barriers of knowledge flow in libraries of Islamic Azad universities compared to libraries of State universities |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Purpose: Knowledge management is a process that helps organizations in identify, select, organize, publication and transfer unstructured information and skills. Today, this experience has failed in some organizations about knowledge management. Academic libraries are also subject to similar conditions as an organization. Therefore, the purpose of this study is to identify and compare the barriers of knowledge flow in the libraries of State and Islamic Azad universities. Methodology: The research method is a survey-analytical type. Data collected using a questionnaire from managers of 120 central libraries of universities. For statistical analysis, simple t-test is used. Findings: The dimensions of the source of knowledge and the technical and technological factors of knowledge in the libraries of the public and private universities are significant, meaning that the conditions of the libraries of state universities are better. Comparing the results of communication channels, management and individual factors, there was no significant difference, although managerial barriers were evident in both groups. In the context of comparing knowledge management processes, in the process of access and knowledge sharing, the libraries of public universities have a better performance than Islamic Azad universities, but in the processes of creation, identification, aggregation, review, and use of knowledge of state-run university libraries differs little from the libraries of Islamic Azad universities. Conclusion: Considering the position and position of libraries, especially university libraries, in the process of knowledge management, in order to overcome obstacle challenges, improve and improve their current status, efficient management should be achieved, defined and operational strategic objectives It is important to consider employees as the main pillars of knowledge managers and to use the information technology tool effectively. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Islamic Azad universities, State universities, Academic libraries, Knowledge management, Barriers to knowledge flow. |
|
| نویسندگان مقاله |
عسگر اکبری | asgar akbari Islamic Azad university دانشگاه آزاد اسلامی
فاطمه نوشین فرد | Fatehmeh nooshinfard Islamic Azad university دانشگاه آزاد اسلامی
نجلا حریری | nadjla hariri Islamic Azad university دانشگاه آزاد اسلامی
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://hii.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-406-2&slc_lang=fa&sid=1 |
| فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
| نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|