|
تعامل انسان و اطلاعات، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۷۳-۸۶
|
|
|
عنوان فارسی |
واکاوی ابعاد رفتار اطلاعیابی مشارکتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه خوارزمی در کتابخانه دیجیتال با تأکید بر دو سناریوی آسان و دشوار |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: نیاز به شناخت و بررسی ابعاد رفتار اطلاعیابی مشارکتی نیازمند بررسی ویژگیهای فردی، تفاوتهای بین افراد و نحوه درگیرشدن و ارتباطاتی است که در فرایند یک رفتار مشارکتی به وقوع میپیوندد. هدف از انجام این پژوهش، واکاوی ابعاد رفتار اطلاعیابی مشارکتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه خوارزمی در کتابخانه دیجیتال با ارائه و بررسی ویژگیهای این افراد در دو سناریوی آسان و دشوار است. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از رویکرد ترکیبی و مدل تبدیل دادهها استفاده شد. 60 نفر (30 جفت) از دانشجویان کارشناسیارشد دانشگاه خوارزمی ورودی سال 1396-1395 با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی هدفمند به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. افراد در یک آزمایش با سناریوهای آسان و دشوار به اطلاعیابی مشارکتی از کتابخانه دیجیتال تبیان پرداختند. یافتهها: یافتهها نشان داد که مدت زمان نسبتاً کمی صرف تعامل و مشورت با همکار یا کتابدار شده است. شرکتکنندگان با دشوار شدن سناریو، بیشتر در نقش مشورتگیرنده و نه مشورتدهنده ظاهر شدهاند و بررسی وضعیت تقاضاهای کمک و راهنمایی نیز نشان داد که تقاضاها از نوع اجرایی بیشتر از تقاضاهای از نوع ابزاری ارائه شدهاند. نتیجهگیری: یافتههای پژوهش تأییدکننده نقش پررنگ کتابدار در فرایند اطلاعیابی مشارکتی، امکان حضور مستقیم راهنمای انسانی متخصص در فضای کتابخانه دیجیتال به منظور پشتیبانی از کاربران در موقعیتهای رفتار اطلاعیابی مشارکتی است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
رفتار اطلاعیابی مشارکتی، کتابخانه دیجیتال، سناریوی آسان و دشوار |
|
عنوان انگلیسی |
An Investigation into Digital Library Users' Collaborative Information Seeking (CIS) of Graduate Students of Kharazmi University with an emphasis on two easy and difficult scenarios |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Aim: Understanding collaborative information seeking behaviour requires knowing about personal characteristics, differences between users, and the type of interactions occur during a collaborative behaviour. The aim of this study is to investigate dimensions of collaborative information seeking behaviour of graduate students of Kharazmi University when using a digital library based on easy and difficult task scenarios. Methods: this was a mixed-method study with 60 (30 pairs) participant randomly chosen from graduate students of Kharazmi University (enrolled in 2017-2018). The sampling technique was purposive random sampling. Participants participated in a test based on easy and difficult tasks of collaborative information seeking using a digital library (Tebyan). Results: the time spent interacting with peers or librarians was relatively short. Participants in difficult tasks mostly played the role of consultant. Most of information or help requests were of the type of procedural. Conclusion: the results confirm the important role of librarians in collaborative information seeking and the feasibility of providing human assistant in digital library environment to support users. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Collaborative information seeking, Digital library, Easy and difficult scenarios |
|
نویسندگان مقاله |
محمود سنگری | Mahmood Sangari
حمیدرضا جمالی مهمونی | Hamidreza Jamali
محمد زره ساز |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hii.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-135-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|