تعامل انسان و اطلاعات، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۱۵-۲۹

عنوان فارسی شناخت عوامل مؤثر بر ایجاد و به‌کارگیری ارتباط مؤثر توسط کتابداران کتابخانه ‌های عمومی کرمانشا
چکیده فارسی مقاله هدف: پژوهش حاضر درصدد است عوامل مؤثر در ایجاد و به‌کارگیری ارتباط مؤثر توسط کتابداران کتابخانه­های عمومی را از دیدگاه کتابداران کتابخانه­های عمومی شهر کرمانشاه شناسایی نماید.
روش/رویکرد پژوهش: پژوهش حاضر با رویکرد روش­شناختی کیفی انجام شده و روش پژوهش، تحلیل محتوای کیفی است. داده­ها با استفاده از مصاحبه عمیق گردآوری شده است. مشارکت­کنندگان 19 نفر از کتابداران کتابخانه‏های عمومی شهر کرمانشاه در زمستان سال 1396 بودند. نمونه‏گیری به روش هدفمند انجام گرفت و تا اشباع اطلاعات ادامه یافت. برای تجزیه و تحلیل یافته­ها از روش تحلیل محتوا استفاده شد. تحلیل داده‏ها هم‌زمان با جمع­آوری اطلاعات انجام گرفت.
یافته‏ها: تجزیه و تحلیل داده‏های مصاحبه منجر به شکل‏گیری 106 مفهوم شد که در 20 مقوله فرعی و در نهایت در 3 مقوله اصلی عوامل فردی، عوامل برون کتابخانه‏ای و عوامل درون کتابخانه‏ای دسته‏بندی شدند. 20 مقوله فرعی عبارت‏اند از: ویژگی‏های اخلاقی و شخصیتی؛ ویژگی‏های ظاهری؛ مهارت­ها و توانمندی‏ها؛ دانش حرفه‏ای؛ تجربه؛ ویژگی‏های دموگرافیک کتابداران؛ باورهای شخصی و نوع نگاه؛ شرایط روحی و جسمی کتابدار؛ عوامل فرهنگی؛ ویژگی‏های دموگرافیک مخاطبان؛ ویژگی‏های اخلاقی و شخصیتی مخاطبان؛ شرایط روحی و جسمی مخاطبان؛ ظرفیت و توان مخاطبان؛ نگرش مخاطبان نسبت به کتابخانه و کتابدار؛ نیاز و هدف مخاطبان؛ آموزش؛ رضایت شغلی؛ شرایط محیطی؛ امکانات و تسهیلات انسانی و فیزیکی و چارت سازمانی، قوانین و مقررات اداری.
نتیجه‏گیری: نتایج پژوهش حاکی از آن است برخی عوامل به‌عنوان موانع ارتباط مؤثر، اثر منفی بر ایجاد و تحقق ارتباط مؤثر دارند و برخی دیگر اثر مثبت. برخی عوامل، به‌طور مستقیم مهارت‏های ارتباطی هستند که باید فرا گرفته شوند و یا وجود آنها در فرد تقویت شود و برخی دیگر عواملی هستند که زمینه بروز و حفظ ارتباط مؤثر را فراهم می‏کنند.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارتباط مؤثر، عوامل مؤثر، کتابداران، کتابخانه‌های عمومی کرمانشاه.

عنوان انگلیسی ٍEffective factors on creation and application of effective communication by librarians of public librarie
چکیده انگلیسی مقاله Background and aim: The effective communication of librarians with their counterparts, referrers and relevant authorities is a major factor in the success of libraries and the need for librarians of the current age. Creating and applying effective communication is influenced by several factors. The present research seeks to identify the effective factors in the creation and application of effective communication by librarians of public libraries from the viewpoint of librarians in public libraries of Kermanshah.
Methods: this research has been done in a qualitative cognitive approach and the method is content analysis. Data has been gathered with deep interview technique. Contributors are 19 librarians of public libraries in winter 2018. Sampling was done in a purposeful method and continued up to saturation on information. The content analysis method was used to analyze the results. Data gathering was done at the same time with data gathering.
Results: The analysis of interviewing data cause the formation of 106 concepts that were categorized in 20 sub-categories and finally classified in 3 categories: individual factors, out of the library factors, and inside the library factors. 20 sub-categories include moral and personality features; appearance features; Skills and abilities; professional knowledge; experience; demographic characteristics of librarians; personal beliefs and type of viewpoint; physical and psychological conditions of the librarian; cultural factors; demographic characteristics of the audience; Ethical and personality characteristics of the audience; Physical and mental conditions of the audience; Capacity and ability of the audience; The audiencechr('39')s attitude toward the library and librarian; Need and aim; education; job satisfaction; environmental conditions; human and physical facilities, organizational chart, and administrative rules
Conclusion: The results of this study indicate that some factors as effective barriers to effective communication, have a negative effect on the creation and realization of the relationship, while others have a positive effect. Some factors are directly communicative skills that must be learned or reinforced in person, and others are factors that provide the setting for the advent and maintenance of effective communication.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Effective communication, Effective factors, librarians, public libraries, Kermanshah City

نویسندگان مقاله شیوا یاری | Shiva Yari
University of Tehran



نشانی اینترنتی http://hii.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-290-7&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات