تعامل انسان و اطلاعات، جلد ۵، شماره ۳، صفحات ۶۰-۷۴

عنوان فارسی شناسایی راهبردهای جستجو کاربران در فرایند اطلاع جویی در وب
چکیده فارسی مقاله

هدف: در این مقاله به شناسایی راهبردهای جستجوی کاربران و میزان استفاده آن‌ها از راهبردهای جستجو درمحیط وب پرداخته شده است.

روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه‌ی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد بود که در نیمسال اول در این دانشگاه به تحصیل اشتغال داشتند؛ از بین ‌آن‌ها، تعداد 95 نفر به شیوه تصادفی طبقه‌ای به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از ابزار فایل‌های ثبت رخداد بهره گرفته شد.

یافته‌ها: در این پژوهش 12 راهبرد در 5 دسته کلی مشاهده شد. راهبرد ارزیابی تکرارشونده در زبانه‌ای دیگر، شکل جدیدی از راهبرد ارزیابی نتایج بود. از میان راهبردهای جستجو نیز دسته راهبردهای آغاز جستجو با مجموع 397 تکرار، بیش‌ترین استفاده را داشت و دسته راهبردهای ارزیابی نتایج جستجو با 321 تکرار در جایگاه دوم قرار گرفت. همچنین، دسته راهبردهای دسترسی چندگانه همزمان به منابع با 77 بار تکرار کم‌ترین راهبردهای مورد استفاده بود، اما به‌طور خاص راهبرد اکتشاف تکرارشونده با 21 بار تکرار کم‌کاربردترین راهبرد مورد استفاده بود. بررسی همبستگی بین راهبردها نیز نشان داد برخی از ضرایب همبستگی پیرسون معنی‌دار بود و برخی دیگر معنی‌دار نبود. از بین ضرایب همبستگی معنی‌دار، بیش‌ترین رابطه بین متغیرهای راهبرد ارزیابی نتایج جستجو و راهبرد آغاز جستجو با میزان ضریب همبستگی 591/0 بود.

نتیجه: نتایج نشان داد دانشجویان بیش‌تر از راهبردهای سنتی و ساده‌ای چون تدوین عبارت جستجو و ارزیابی تکرارشونده نتایج استفاده می‌کردند و کم‌تر به راهبردهای پیچیده‌تر می‌پرداختند. همین امر لزوم آموزش راهبردها به دانشجویان را نشان می‌دهد.

کلیدواژه‌های فارسی مقاله راهبردهای جستجو، فرایند اطلاع‌یابی، وب، دانشجویان تحصیلات تکمیلی

عنوان انگلیسی Identifying Ferdowsi University of Mashhad Graduated Students' Search Strategies during their Information-searching through the Web
چکیده انگلیسی مقاله

Purpose: the aim was to identify userschr('39') search strategies and the rate of using search strategies on the web.

Method: It is a practical survey. The statistical population included all the postgraduate students in the first semester at Ferdowsi University of Mashhad. 95 students were selected by stratified random sampling method. To gather the data, log files were used.

Findings: 12 search strategies were identified which was divided into 5 general categories. Iterative evaluation strategy in another tab was a new form of evaluation strategy of results. Among all, starting search strategies were the most commonly used category which were repeated 397 times, and the search results evaluation strategies were ranked afterward, with 321 replications. The category of Simultaneous multiple resource access strategies, with 77 repetitions, were also the least used strategies, but in particular, the recurring exploration strategy, with 21 repetitions, was the least applicable strategy. Conducting correlation test between strategies showed that some of Pearsonchr('39')s correlation coefficients were significant. The strongest relationship was between the starting search strategies and the search result evaluation strategies with a 0.591 correlation coefficient.

Discussion: The results showed that the majority of students used traditional and simple strategies, such as the formulation of search terms strategy and the iterative result evaluation strategy, and they used more complex strategies in few cases. These results showed that the students need to be trained in using strategies.

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Search strategies, Information-seeking, Web environment, Postgraduate students of Ferdowsi University of Mashhad

نویسندگان مقاله محسن نوکاریزی | Mohsen Nowkarizi
Ferdowsi University of Mashhad
دانشگاه فردوسی مشهد

سوده شعاعی | Soodeh Shoaei
Ferdowsi University of Mashhad
دانشگاه فردوسی مشهد

حسن بهزادی | Hassan Behzadi
Ferdowsi University of Mashhad
دانشگاه فردوسی مشهد


نشانی اینترنتی http://hii.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-155-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات