|
تعامل انسان و اطلاعات، جلد ۵، شماره ۳، صفحات ۱۵-۲۷
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی مقایسهای تاثیر نمایهسازی متنمحور و فولکسونومی تصاویر بر میزان بازیابی تصاویر در موتور جستجوی گوگل |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: هدف از این پژوهش مقایسه تاثیر استفاده از دو روش نمایه سازی متن محور و فولکسونومی یا نمایه سازی مردمی تصاویر بر میزان بازیابی موفق این تصاویر در جستجو با استفاده از موتور جستجوی گوگل است. روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و روش آن، پژوهش مبتنی بر فناوری و تجربی است. نمونه پژوهش 30 تصویر منتخب از کتاب «آناتومی گری» بود. این پژوهش در 4 مرحله انجام شده است. در مرحله اول تصاویر نمونه پژوهش توسط 600 مخاطب در شبکه اجتماعی اینستاگرام برچسب گذاری شدند. در مرحله دوم این تصاویر با دو روش نمایه سازی متن محور و مردمی در دو وبلاگ بارگذاری شدند. در مرحله سوم با انتخاب تصادفی 118 نفر از کارشناسان یک بیمارستان، به هر کاربر یک تصویر ارائه شد تا آن را در موتور جستوجوی گوگل جستوجو کند. در مرحله چهارم رتبه تصاویر بازیابی شده از دو وبلاگ بررسی و نتایج جستوجوی کاربران در دو سطح توصیفی و استنباطی تحلیل شد. یافتهها: در مقایسه روشهای نمایه سازی مردمی و متن محور، در میزان بازیابی تصاویر نمایه سازی شده آناتومی پزشکی، آزمون مجذور کای مربوط به مقایسه میزان بازیابی تصاویر نمایهشده به روش نمایه سازی مردمی و روش متنمحور در موتور کاوش گوگل، تفاوت معناداری را بین این دو گروه نمایه سازی نشان داد. نتیجهگیری: بر اساس یافته های این پژوهش میتوان گفت استفاده از روش مردمی برای نمایهسازی تصاویر، سبب ارتقای میزان بازیابی آنها توسط موتور جستو جوی گوگل میشود و نسبت به روش نمایهسازی متنمحور، اثر بخشی بیشتری در میزان بازیابی تصاویر دارد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
نمایهسازی تصاویر، فولکسونومی، نمایهسازی مردمی، نمایهسازی متن محور، ذخیره و بازیابی تصاویر، موتور جستوجوی گوگل، شبکه اجتماعی، رتبه بندی تصاویر، برچسب گذاری. |
|
عنوان انگلیسی |
A Comparing between the impacts of text based indexing and folksonomy on ranking of images search via Google search engine |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Aim: The purpose of this study was to compare the impact of text based indexing and folksonomy in image retrieval via Google search engine. Methods: This study used experimental method. The sample is 30 images extracted from the book “Gray anatomy”. The research was carried out in 4 stages; in the first stage, images were uploaded to an “Instagram” account so the images are tagged with 600 contacts. In the second stage, the images were uploaded onto 2 blogs using text-based and folksonomy indexing, respectively. In the third stage, 118 medical experts were asked to find one of the images in Google’s image search engine. Finally, in the fourth stage, the rank of the retrieved images from the 2 blogs was reviewed. Results: Based on the findings; in descriptive analysis, the scores of retrieved images was calculated and in the inferential analysis, independent Chi2 test was used to compare the search results of two blogs. The reported difference was significant. Conclusion: The results showed that the folksonomy improves images’ retrieval by Google search engine compared to the text-based indexing. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Image indexing, Folksonomy, image storing and retrieval, social platform, text-based Image Indexing, Google search engine, images ranking, social tagging |
|
نویسندگان مقاله |
شهناز خادمی زاده | shahnaz khademizadeh Shahid Chamran University of Ahvaz دانشگاه شهید چمران اهواز
فریده عصاره | farideh osareh Shahid Chamran University of Ahvaz دانشگاه شهید چمران اهواز
خدیجه مبینی | Khadijeh Mobini Shahid Chamran University of Ahvaz دانشگاه شهید چمران اهواز
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hii.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-546-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|