|
تعامل انسان و اطلاعات، جلد ۵، شماره ۴، صفحات ۶۴-۷۶
|
|
|
عنوان فارسی |
رفتارهای اطلاعیابی در پژوهشهای علوم اسلامی: مورد پژوهی در حوزههای علمیه |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: این مقاله با هدف بررسی روشهای مختلف انتخاب موضوع پژوهشی تا رویارویی با منابع اطلاعاتی بر مبنای مدل الیس در حوزههای علمیه، به مطالعه 323 طلبه استان فارس و استان بوشهر میپردازد. روش پژوهش: روش تحقیق بهکار رفته، پیمایشی و گردآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه است. برای سنجش روایی، از روایی صوری و برای تعیین پایایی، از ضریب آلفای کرنباخ استفاده گردید. دادهها با استفاده از روشهای آمار استنباطی و آزمونهای نا پارامتریک (آزمون فریدمن و کراسکال والیس) و همچنین ضریب همبستگی اسپیرمنتجزیه و تحلیل گردید. یافتهها: توجه به موضوعاتی که ذهن درباره آن کنجکاو است (6/2)، بررسی منابع اطلاعاتی (13/3)، مرور سایتهای اینترنتی و شبکههای اجتماعی مرتبط با موضوع (92/3)، استفاده از پایگاههای اطلاعاتی (48/3)، معتبر بودن (7/3)، مطالعه چکیده یا خلاصه مقاله یا کتاب (48/2)، به ترتیب جهت انتخاب موضوع پژوهشی، تشخیص نیاز اطلاعاتی، شناسایی، جستجو، ارزیابی، رویارویی با منابع اطلاعاتی، توسط طلاب در اولویت اول قرار میگیرند. نتیجهگیری: نتایج این تحقیق حاکی از آن است که طلاب حوزههای علمیه استان فارس و استان بوشهر از میان روشهای انتخاب موضوع پژوهشی تا روشهای رویارویی با منابع اطلاعاتی از مدل استاندارد رفتار اطلاعیابی تبعیت نکرده و میزان پیروی پاسخگویان از مراحل رفتار اطلاعیابی مناسب کم است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
مدل الیس، اطلاعیابی، حوزه علمیه، استان فارس، استان بوشهر |
|
عنوان انگلیسی |
|
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Aim: This paper aims to survey the method of Selecting subject to coping with Information Resources based on the Ellis model in Seminary, study 323 Students in Fars and Bushehr Province. Methods: The method of this study is a survey with analytical approach. Data collection tools in this study was questionnaire and in order to assess validity (content), and the questionnaire reliability was obtained by Cronbach alpha. Sampling is purposeful; Descriptive and analytical statistical methods such as Spearmanchr('39')s correlation coefficient, Kruskal-Wallis and Friedman tests were utilized. Results: prying mind (2/6), reviewing of information resources (3/13), Sites in the Internet related to subjects or social networks (3/92), Using online databases or weblogs (3/48), Authority (3/7), Studying abstract (2/48), is so important for seminary students. Conclusion: The results showed that Students of Seminary selected different methods that selected by research population for Selecting subject to coping with Information Resources and its not based on the Ellis Model |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Ellis Model, Information seeking behavior, Seminary, Fars province, Bushehr province |
|
نویسندگان مقاله |
زهره افتخار | Zohre Eftekhar Mashhad Payame Noor University دانشگاه پیام نور مرکز مشهد
ثریا ضیایی | Soraya Ziaei Mashhad Payame Noor University دانشگاه پیام نور مرکز مشهد
هادی شریف مقدم | Hadi Sharif Moghaddam Mashhad Payame Noor University دانشگاه پیام نور مرکز مشهد
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hii.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-182-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|