تعامل انسان و اطلاعات، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۴۴-۵۲

عنوان فارسی ارزیابی مهارت‌های شناخت، ترکیب و استفاده از اطلاعات در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دورود بر اساس مدل آیزنبرگ وبرکویتز
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: این پژوهش با هدف ارزیابی مهارت‌های شناخت، ترکیب و استفاده از اطلاعات در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد دورود به انجام رسیده است.
روش پژوهش: روش پژوهش توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل 1105 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی می باشد که بر اساس فرمول کوکران 286 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده های مورد نیاز پژوهش از پرسشنامه استفاده شده است. پس از توزیع پرسشنامه ها تعداد 276 پرسشنامه دریافت شد که داده های همین تعداد پرسشنامه استخراج و با استفاده از نرم افزار آماریSPSS20  تجزیه و تحلیل گردید. در سطح آمار توصیفی از میانگین و انحراف معیار و در سطح آمار استنباطی از آزمون t استفاده شده است.
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که مهارت شناخت، ترکیب و استفاده از اطلاعات در بین دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دورود بالاتر از حد متوسط است.
نتیجه‌گیری: براساس نتایج این پژوهش و دیگر پژوهش‌های انجام شده در رابطه با سواد اطلاعاتی دانشجویان می‌توان نتیجه گرفت که دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی باید توجه ویژه ای به سواد اطلاعاتی دانشجویان داشته باشند و زمینه را برای ارتقاء آن فراهم سازند
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارزیابی، شناخت، ترکیب، استفاده، دانشجویان، تحصیلات تکمیلی، دورود

عنوان انگلیسی Evaluate cognitive skills, composition and use of information among graduate students of Islamic Azad University Doruod Branch
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: This study aimed to evaluate cognitive skills, composition and use of information among graduate students of Islamic Azad University Doruod Branch.
Methods: The research is descriptive. The study sample included 1105 persons of Doruod Islamic Azad University graduate students, which is based on the sample of 286 subjects were selected. To gather data for these study questionnaires were used. The questionnaires were distributed and 276 questionnaires were received that the number of Inventory data extraction and analysis using statistical software was SPSS20. Descriptive statistics of mean and standard deviation and inferential statistics t test was used.
Results: The results showed that the cognitive, composition and use of information among graduate students of Islamic Azad University Doruod higher than average.
Conclusion: The results of this study and other research related to information literacy of students  It can be concluded that universities and higher education institutions should pay special attention to studentschr('39') information literacy and provide grounds for its upgrade.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Evaluate, Identification, Composition, Use, Students, Graduate, Doruod

نویسندگان مقاله منصور ترکیان تبار | Mansour Torkiantabar
Islamic Azad University Doroud Branch
دانشگاه آزاد اسلامی

زهرا ارزانی | Zahra Arzani
Doroud Education Organization
دورود- اداره آموزش و پرورش شهرستان دورود


نشانی اینترنتی http://hii.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-342-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات