|
تعامل انسان و اطلاعات، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۳۰-۴۳
|
|
|
عنوان فارسی |
تبیین عوامل مؤثر بر پیگیری اطلاعات در ارتباطات توصیهای آنلاین در گردشگران خارجی شهر کاشان |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: پژوهش حاضر باهدف تبیین عوامل مؤثر بر پیگیری اطلاعات در ارتباطات توصیهای آنلاین در بین گردشگران خارجی در دسترسی که در تابستان 1396 به شهر کاشان سفرکردهاند، انجامگرفته است. روش پژوهش: پژوهش حاضر ازنظر هدف، کاربردی است و ازنظر روش جمعآوری دادهها کمی و توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل آن دسته از گردشگران خارجی است که در تابستان 1396 به شهر کاشان سفرکردهاند. برحسب گزارش سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کاشان تعداد گردشگران 255 نفر بود که طبق جدول مورگان و کرسی تعداد نمونه 150 گردشگر خارجی با روش نمونهگیری در دسترس برای تکمیل پرسشنامهها انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامهای محقق ساخته با 28 سؤال همراه با 8 سؤال جمعیت شناختی استفاده شد. یافتهها: از مجموع یازده فرضیه، سه فرضیه تأثیر سهولت ادراکشده بر درگیری ذهنی و تأثیر قابلیت اعتماد و درگیری ذهنی بر پیگیری اطلاعات تأیید شدندو 8 فرضیه دیگر رد شدند. بنابراین درگیری ذهنی تحت تأثیر قابلیت اعتماد منبع، قابلیت اعتبار پیام و فواید ادراکشده در ارتباطات توصیهای آنلاین، قرار نمیگیرد و درگیری ذهنی میتواند تحت تأثیر سهولت ادراکشده از ارتباطات توصیهای آنلاین و لذّت ادراکشده از ارتباطات توصیهای آنلاین، قرار گیرد. قابلیت اعتماد منبع و فواید ادراکشده و سهولت و لذّت ادراکشده از ارتباطات توصیهای آنلاین بر پیگیری آن تأثیرگذار نیست و اعتبار پیام در ارتباطات توصیهای آنلاین بر پیگیری آن تأثیرگذار است. همچنین درگیری ذهنی با ارتباطات توصیهای آنلاین، بر پیگیری آن تأثیر دارد. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش متخصصان بازاریابی و گردشگری باید تلاش کنند تا با بهکارگیری اینترنت و قابلیتهای رسانههای اجتماعی بهطور گسترده به تبلیغ خدمات خود و آگاهیبخشی به توریستها بپردازند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
ارتباطات توصیهای آنلاین، پیگیری اطلاعات، درگیری ذهنی، کاشان، گردشگری |
|
عنوان انگلیسی |
Explaining the Effective Factors in Tracking Information in Electronic Word-of-Mouth (EWOM) Communication in Kashan Foreign Tourists |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Aim: Today, word of mouth communication plays a significant role in customerchr('39')s decision-making, especially in the service environment, particularly tourism. However, it should be noted that several factors influence the pursuit of information (information tracking) in this type of communication that needs to be identified and strengthened.Therefore, the present study aims to provide a model for explaining effective factors in tracking information in electronic word of mouth communication among foreign tourists who have traveled to Kashan in the summer of 2016. Methods: The present research is applied and the method of data collection is descriptive-survey.The sample size was estimated to 150 people according to Morgan and Krejcie tables and random sampling was performed.To collect the research data, 28 questionnaires and 8 demographic questionnaires were designed by reviewing the theoretical foundations of the research. Results: Of the eleven hypotheses, three hypotheses of the effect of perceived ease on mental involvement and the effect of trustworthiness and mental involvement on information follow up were confirmed, and eight other hypotheses were rejected. Therefore, mental involvement is not affected by the source trustworthiness, validity of the message, and the perceived benefits of online counseling communication. Subjective conflict can be influenced by the perceived ease of online counseling communication and perception fun. Comes from online communication communications. The sourcechr('39')s trustworthiness and perceived benefits and perceived enjoyment of online advices do not affect its follow-up, and the validity of the message in online advocacy communications is effective in tracking it. Mental conflicts with online advocacy are also affected by follow-up. Conclusion: According to the findings of the research, marketing and tourism experts should strive to advertise their services and awareness to the tourists through the use of the Internet and social media capabilities. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
eWOM, Tracking information, Mental involvement, Kashan, Tourism |
|
نویسندگان مقاله |
محمد غفاری | Mohammad Ghaffari Farabi Campus, Tehran University پردیس فارابی دانشگاه تهران
سمانه سادات نصیری | Samane sadat Nasiri Farabi Campus, Tehran University پردیس فارابی دانشگاه تهران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hii.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-512-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|