|
تعامل انسان و اطلاعات، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۱۷-۲۹
|
|
|
عنوان فارسی |
سنجش ارتباط بین مهارتهای سواد اطلاعاتی و محیطهای اطلاعاتی: مطالعهی موردی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه کردستان |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: این پژوهش به بررسی وضعیت سواد اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه کردستان و ارتباط آن با محیطهای اطلاعاتی مورد استفادهی آنها میپردازد. روش پژوهش: پژوهش پیمایشی و از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعهی آماری 1977 نفر دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه کردستان است و حجم نمونه 321 نفر است که با روش نمونهگیری طبقهای تصادفی انتخاب شدهاند. دادهها با استفاده از پرسشنامهای شامل دو بخش برای شناسایی انواع محیطهای اطلاعاتی و مهارتهای سواد اطلاعاتی دانشجویان مورد مطالعه گردآوری شده است و با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی تحلیل شده است. یافتهها: سواد اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه کردستان در همه مهارتهای سواد اطلاعاتی بالاتر از متوسط بوده و مطلوب است. بررسی رابطه بین متغیرهای تحقیق نشان میدهد که بین محیطهای اطلاعاتی دانشگاهی و سواد اطلاعاتی رابطه مثبت و قوی وجود دارد. همبستگی بین محیطهای اطلاعاتی علمی با سواد اطلاعاتی مثبت و مطلوب و بین محیطهای اطلاعات عمومی و مهارتهای سواد اطلاعاتی مثبت و متوسط است. بین مهارت اول و دوم سواد اطلاعاتی با محیطهای اطلاعاتی، رابطهای منفی و معکوس؛ بین مهارت سوم و چهارم با محیطها رابطهای مثبت و مستقیم بوده و رابطهی بین مهارت پنجم با محیطهای اطلاعاتی منفی و معکوس اما معنادار نیست. بنابراین بین سه بعد نیازهای اطلاعاتی، اولویت با نیازهای اطلاعاتی دانشگاهی و سپس علمی است اما نسبت به نیازهای اطلاعاتی عمومی غفلت و کوتاهی شده است. نتیجهگیری: مقاله به دلیل شناسایی سواد اطلاعاتی و فایدهاش در شناخت رابطه سواد اطلاعاتی و محیطهای اطلاعاتی جامعه پژوهش و برنامهریزی مربوط ارزشمند است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
سواد اطلاعاتی، دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه کردستان. محیط اطلاعاتی علمی، محیط اطلاعاتی دانشگاهی، محیط اطلاعاتی عمومی |
|
عنوان انگلیسی |
Identifying Information Grounds of Kurdistan University Postgraduate Students and Their Relation with Students' Information Literacy Skills |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Aim: This article studies the information literacy skills of Kurdistan University graduate students and its relationship with their information grounds. Methods: The research used descriptive-correlation survey methodology. The statistical population consisted of 1977 Master degree students at University of Kurdistan and 321 members thereof selected by stratified random method for research sample. Data collected by a questionnaire including two sections for identification of the students’ information grounds and information literacy skills. Descriptive as well as inferential statistics were used for data analysis. Results: Kurdistan University graduate students overall information literacy was above average and desirable in five literacy skills. Results on the relationship between research variables showed that there is a positive and strong correlation between academic information grounds and information literacy competencies. Correlation between scientific information grounds and information literacy competencies is positive and suitable where it is positive and moderate between public information grounds and information literacy competencies. There is a negative correlation between first and second information literacy competencies and information grounds; straight and positive correlation between third and fourth information literacy competencies with grounds and fifth information literacy competency and information grounds correlation is insignificant but negative. It is concluded that priorities among three dimensions is for academic and scientific information needs but public information needs is less concerned and deficiency should be improved. Conclusion: Article is valuable for information literacy competencies recognition and its advantages for correlation indication between information literacy and information grounds and policy making on research population. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
academic, public and scientific information grounds, information literacy skills, Kurdistan University graduate students |
|
نویسندگان مقاله |
علی جلالی دیزجی | Ali Jalali Dizaji Allameh Tabataba’i University دانشگاه علامه طباطبائی
عرفات لطفی | Arafat Lotfi Shahid Jalal Barnameh Public Library کتابخانه عمومی شهید جلال بارنامه
گلنسا گلینی مقدم | Golnessa Galyani Moghaddam Allameh Tabataba’i University دانشگاه علامه طباطبائی
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hii.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-507-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|