|
تعامل انسان و اطلاعات، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۳۲-۴۷
|
|
|
عنوان فارسی |
پدیدارنگاری قدرت فناوری در ارتباطات بین فردی اعضای هیات علمی |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: سرعت زیاد پیشرفتهای فناوری و تغییر شکل آن، مثل فیلی در تاریکی شده است که افراد سازمان نسبت به آن ادراک و برداشتهای مختلفی دارند. از آنجا که افراد در درون سازمان بر مبنای ادراک خود از واقعیت عمل میکنند، کشف و توصیف ادراک و برداشت افراد از قدرتفناوری، میتواند در ارتباطات بین فردی کارکنان موثر واقع شود. هدف پژوهش حاضر، توصیف عمیق تجارب و دریافتهای متکثر اعضای هیات علمی یک دانشگاه از پدیده قدرتفناوری در ارتباطات بینفردی میباشد تا مدیران و کارکنان را با نگرشهای جدید و متفاوت نسبت به فناوری و نفوذ و سلطه آن آشنا کند. روش پژوهش: رویکرد پژوهش در این تحقیق، کیفی بوده و بر پایه راهبرد پدیدارنگاری برای نیل به درکی عمیق از آگاهیهای جمعی نزد افراد مورد مطالعه، انجام گرفته است. مشارکتکنندگان شامل سیزده عضو هیات علمی دانشگاه بودند که از طریق نمونهگیری بیشینه تنوع تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند. با مصاحبههای نیمه ساختاریافته باز و تحلیل آنها 6 طبقه توصیفی، در سه سطح فرد، سازمان و جامعه به دست آمد. یافتهها: در سطح فرد دو شیوه درک شامل مفهوم مبتنی بر انزوای فردی (کمباری عاطفی روابط، بی اعتمادی) و رفتارهای دورویی (تلوّن رفتاری و خودپایشی)، در سطح سازمان سه طبقه شبکههای اجتماعی، ارتباطات پایشی (اقتدار مافوق، سلطه کنترل در روابط سازمانی) و تضعیف نقش انسان، در سطح جامعه یک طبقه شامل فرهنگ رفتارهای فخرفروشانه پدید آمد. در ادامه طبقات توصیفی به دست آمده در قالب ساختار بزرگتری، فضای نتیجه را رقم زدند تا بدین طریق شیوههای متفاوت تجربه پدیده مرتبط گردیده و تصویری کاملتر و چند بعدی را از مفاهیم متفاوت افراد تحت مطالعه ارائه دهند. نتیجهگیری: یافتههای تحقیق میتواند در فهم بهتر آگاهیهای جمعی نسبت به قدرت فناوری در نزد گروه خاصی از افراد مفید واقع شود و مدیریت سازمان را در برخورد با آن مهیاتر سازد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
قدرت فناوری، ادراک، ارتباطات سازمانی، پدیدارنگاری، اعضای هیات علمی |
|
عنوان انگلیسی |
Phenomenography of technology power in interpersonal communications among faculty members |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Aim: Fast pace of progress in technology with its transformations has become an elephant in darkness that different people have different perceptions toward that. Since people in organizations behave according to their own perception of reality, exploring and describing perception and interpreting power of technology could be influential in interpersonal communications made among employees. The target of present study is to deeply describe experiences and diverse perceptions of faculty members of a university from power of technology in interpersonal communications in a way to familiarize managers and employees with new and variant attitudes toward technology and its dominance. Methods: The research approach is qualitative in this research and is based on phenomenography approach to achieve deep understanding of collective consciousness among those being studied. Participants are thirteen members of faculty selected through maximum variation sampling to achieve theoretical saturation. Six category of descriptions were obtained at individual, organizational, and social levels through analysis of semi-structured interviews. Results: At the individual level, two perception methods, including the concept based on individual isolation (little emotional relations, distrust) and hypocritical behaviors (variant behaviors and self-monitoring), are formed; and at the organizational level, social networks, monitoring communications (senior authority, dominance of control in organizational relationships), and weakening the role of human are formed; and at the social level, a category consisting the culture of ostentatious behaviors is formed. In continuation, the obtained category of descriptions cleared the outcome space a bigger structure to relate different methods of experiencing phenomenon and to provide a better multidimensional image of various concepts of individuals being studied. Conclusion: Findings can be a great help in better understanding of collective consciousness toward technology power in a particular group of people and also better preparing organization to face it. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Technology power, perception, organizational communication, phenomenography, faculty members |
|
نویسندگان مقاله |
حسین خالقی | hosein khaleghi ferdowsi university of mashhad دانشگاه فردوسی مشهد
محمد لگزیان | mohamad lagzian ferdowsi university of mashhad دانشگاه فردوسی مشهد
شمس الدین ناظمی | shas-o-din nazemi ferdowsi university of mashhad دانشگاه فردوسی مشهد
غلامرضا ملک زاده | gholamreza malekzadeh ferdowsi university of mashhad دانشگاه فردوسی مشهد
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hii.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-421-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|