تعامل انسان و اطلاعات، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۱-۱۱

عنوان فارسی توسعه سواد سلامت با استفاده از شبکه‌های اجتماعی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: هدف از این پژوهش، شناسایی رابطه بین استفاده از شبکه­های اجتماعی با سواد سلامت کاربران کتابخانه­ های عمومی شهر ایلام است.        
روش پژوهش: پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و به روش همبستگی- پیمایشی صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کاربران فعال کتابخانه­ های عمومی شهر ایلام تشکیل می­دهند که براساس جدول مورگان 351 نفر بعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده­ ها از پرسشنامه محقق ­ساخته شبکه­ های اجتماعی و پرسشنامه استاندارد سواد سلامت منتظری و همکاران (1393) استفاده شده است. جهت تجزیه و تحلیل داده­ های پژوهش از آزمون­های آماری توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار اس­پی­اس­اس نسخه 19 استفاده شده است.
یافته‌ها: یافته­ های پژوهش نشان داد که میانگین مولفه­ های مورد بررسی کاربران در دریافت اطلاعات سواد سلامت درسطح مطلوبی بوده و کاربران با توجه به اهمیت مولفه­های مذکور، اقدام به استفاده از شبکه­ های اجتماعی در حوزه سواد سلامت کردند. یافته­ها همچنین نشان داد بین میزان استفاده کاربران از شبکه های اجتماعی با سواد سلامت و مولفه ­های دسترسی، خواندن، فهم و درک، ارزیابی، کاربرد رابطه معناداری وجود دارد، به عبارتی افزایش میزان استفاده از شبکه­های اجتماعی، باعث افزایش سطح سواد سلامت می­شود.
نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش می‌توان نتیجه‌گرفت که کتابخانه ­های عمومی با همکاری دانشگاه‌ها و مراکز مرتبط با حوزه سلامت، بستری مناسب در شبکه ­های اجتماعی با هدف تسهیم تجارب و گسترش سطح سواد سلامت کاربران با در نظر گرفتن مسایل مربوط به محرمانگی اطلاعات کاربران و صحت اطلاعات ارائه شده ایجاد نمایند تا بدین وسیله بتوان امکانات و شرایط جدیدی را در اختیار کاربران کتابخانه‌ها، نهادها و برنامه ­ریزان این حوزه قرار دهند.         
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شبکه‌های اجتماعی، توسعه سواد سلامت، کاربران کتابخانه. کتابخانه‌های عمومی ایلام

عنوان انگلیسی Improving health literacy using social networks
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Technologies such as social networks have provided new opportunities for health and social interactions, and the promotion of attitudes such as the attitudes of health control and improving the health literacy in society. The purpose of this study is to determine the relationship between the use of social networks with the health literacy of Ilam public library users.
Methods: The present study has used questionnaire based survey method. The statistical population of this study is 4696 users of public libraries in Ilam. Based on Morganchr('39')s table, 351 individuals were selected as sample size. The questionnaire was distributed by using of stratified random sampling method. To analyze the data, descriptive and inferential statistical tests were used by SPSS 19 software.
Results: The Findings showed that the components average of users in receiving health literacy information was at a sensible level and, due to the importance of those components, users began to utilize social networks in the field of health literacy. Also, the findings showed that there was a significant relationship between userschr('39') use of social networks and health literacy and the components (access, reading, understanding, assessment, application), so that by increasing the use of social networks, the health literacy of users increases as well.
Conclusion: According to the findings, it can be concluded that public libraries, universities and centers related to health cooperate so that held suitable conditions in social networks with the aim of experience sharing and expanding the level of health literacy of users by taking into account issues related to user information confidentiality and so that new facilities and conditions can be provided library users, institutions and planners in this field.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله social networks, improving health literacy, library users, Public Libraries of Ilam

نویسندگان مقاله صالح رحیمی | saleh rahimi
razi university
داشنگاه رازی

مرضیه فتاحی |
نهاد کتابخانه های عمومی

فرامرز سهیلی |
دانشگاه پیام نور


نشانی اینترنتی http://hii.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-488-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات