|
تعامل انسان و اطلاعات، جلد ۶، شماره ۳، صفحات ۱۰۱-۱۱۶
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی وضعیت فعالیتهای دانشی کتابداران کتابخانههای عمومی و دانشگاهی استان کرمانشاه در ابعاد فردی و سازمانی |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و ﻫﺪف: با توجه به اهمیت فعالیتهای دانشی، هدف این مطالعه تعیین وضعیت فعالیتهای دانشی درابعاد فردی وسازمانی میان کتابداران کتابخانههای دانشگاهی وعمومی استان کرمانشاه است. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و به روش پیمایشی است. برای گردآوری دادهها، از پرسشنامه هوانگ استفاده شده است، که پس از اعتباریابی میان نمونه پژوهشی توزیع گردید. حجم نمونه براساس فرمول کوکران 170 نفر تعیین گردید. تجزیه و تحلیل دادهها در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرمافزار اسپیاساس انجام شده است. یافتهها: بیشترین میانگین فعالیتهای دانشی در ابعاد فردی مربوط به مؤلفهی جذب دانش و کمترین مربوط به انتشار دانش و در ابعاد سازمانی بیشترین میانگین مربوط به مؤلفهی یکپارچهسازی دانش و کمترین مربوط به مؤلفهی توسعه دانش بود. درخصوص مقایسه وضعیت فعالیتهای دانشی درابعاد فردی و سازمانی بین کتابداران کتابخانههای عمومی و دانشگاهی (بهجز موانع دانش) تفاوت معنیداری مشاهده نشد. میانگین نمره دیدگاه کتابداران مورد مطالعه درخصوص وضعیت فعالیتهای دانشی درابعاد سازمانی نسبت به فعالیتهای دانشی درابعاد فردی بهطورمعنیداری بیشتر است. وضعیت فعالیتهای دانشی درابعاد فردی و سازمانی درکتابخانههای عمومی و دانشگاهی درحد مطلوبی قرار دارد. نتیجهگیری: با توجه به پائین بودن میانگین رتبه مؤلفههای انتشار و توسعه دانش، ضروری است تا مسئولان کتابخانهها، با برگزاری همایشها و سمینارهای مرتبط با حوزه شغلی و استفاده از مشوقهای ترغیبی، زمینه حضور کتابداران در فعالیتهای اجتماعی و نشر افکار و ایدههای آنها را مهیا و برنامههای آموزشی منظمی را جهت کسب دانش تجربی نیروهای تازه استخدام شده اجرا و حدود وظایف شغلی آنها را تعریف و با استفاده از نیروهای مجرب به تشریح منابع آموزشی و پایگاههای اطلاعاتی مربوط به کتابخانه اهتمام ورزند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
دانش سازمانی، دانش فردی، فعالیت دانشی، کتابخانههای دانشگاهی و عمومی، مدیریت دانش. |
|
عنوان انگلیسی |
Investigating Public and Academic Librarians' Knowledge Activities of Kermanshah in Terms of Individual and Organizational Dimensions |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Aim: Bearing in mind the importance of knowledge activities, the purpose of this study is to determine the status of knowledge activities in individual and organizational dimensions amongst academic and public librarians in Kermanshah province. Methods: Survey method is applied. Data was collected by Huang questionnaire, which was distributed among the 170 librarians selected as sample. Sample size was determined by Cochranchr('39')s formula. Data was analyzed by descriptive and inferential statistics. Results: Findings Showed that the highest average of knowledge activities in individual dimensions is correlated to the component of knowledge absorption and the lowest is related to knowledge diffusion and in organizational dimensions. Also, the highest average is related to the component of knowledge integration and the lowest is tied in the component of knowledge breadth. There was no significant difference between public and academic librarians (except for knowledge barriers) in comparing the status of knowledge activities in individual and organizational dimensions. The average score of the studied librarians regarding the status of knowledge activities in organizational dimensions is significantly higher than knowledge activities in individual dimensions. The status of knowledge activities in individual and organizational dimensions in public and academic libraries is at a desirable level. Conclusion: Due to the low average of knowledge obstacles and knowledge breadth in comparison with other components, it is urgent that library managers hold seminars and conferences and encourage the librarians to take part in those programs and help them share their ideas and thoughts. The managers should also organize educational programs with the help of experienced librarians that help the novice librarians in regard with knowledge acquisition, job responsibilities, educational resources and library databases. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Organizational Knowledge, individual knowledge, knowledge activity, public and university libraries, knowledge management. |
|
نویسندگان مقاله |
صالح رحیمی | Saleh Rahimi Razi University دانشگاه رازی
مختار رستمی | دانشگاه رازی
امین زارع | دانشگاه رازی
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hii.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-488-4&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|