تعامل انسان و اطلاعات، جلد ۶، شماره ۳، صفحات ۸۲-۱۰۰

عنوان فارسی شناسایی مؤلفه‌های ممیزی دانش در نرم‌افزارهای مدیریت دانش
چکیده فارسی مقاله هدف: سازمان‏های دانش‏محور امروزی از نرم‏افزارهای مدیریت دانش برای تسریع و تسهیل فرایندهای مدیریت دانش خود استفاده می‏کنند. امّا تسهیل و تسریع این فرایندها جز با ممیزی دانش که اولین گام مدیریت دانش است میسر نخواهد شد. لذا هدف از این پژوهش، شناسایی مؤلفه‌های ممیزی دانش در نرم­افزارهای مدیریت دانش است.
روش­ شناسی: این پژوهش از نوع کاربردی و با روش اسنادی و پیمایشی-توصیفی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل 14 نرم­افزار مدیریت دانش است. روش گردآوری داده­ها، مشاهده مستقیم و ابزار گردآوری داده­ها، سیاهه وارسی محقق‏ساخته است. تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از آزمون­های آماری تحلیل واریانس و میانگین و نرم­افزار اس. پی. اس. اس. انجام شده است.
یافته­ ها: یافته­ها نشان داد که مدل­های ممیزی دانش بر چهار رویکرد: 1- استراتژی­ها 2- فرآیندهای مدیریت دانش 3- فرآیندها و استراتژی­های سازمانی و 4- منابع دانش تأکید دارند و مؤلفه‏هایی مانند چشم­انداز دانشی، محیط دانشی، سلامت دانش، شکاف دانش و ممیزی مجدد دانش در مدل­های کمی مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین یافته­ها نشان داد که نرم‏افزارهای مدیریت دانش آنداکس، آبانگان، نرم­افزار نت، پیرانکار، لاراول، پرنیان، برناپدیا، سپهر ماهان، هم­افزا، ام. تی. ای. شیر، نادین و سیستم مدیریت دانش نسبت به دیگر نرم­افزارهای مدیریت دانش از قابلیت­های مدیریت دانش خوبی برخوردارند. ولی مؤلفه‏های تبدیل دانش، تغذیه دانشی، امتیازدهی، انجمن­های خبرگی و نقشه دانش در این نرم­افزارها نسبت به مؤلفه ‏های دیگر کمتر مورد استفاده قرار گرفته­اند. علاوه بر این بیشترین میزان استفاده از مؤلفه‏های ممیزی دانش متعلق به نرم­افزار سیستم مدیریت دانش و کمترین آن متعلق به نرم­افزار نت است و همچنین بیشتر نرم‏افزارهای مدیریت دانش از لحاظ بکارگیری مؤلفه‏های ممیزی دانش بر فرآیندهای مدیریت دانش و منابع دانش تأکید دارند و بحث استراتژی و فرهنگ در آن­ها کم­رنگ است.
نتیجه­ گیری: نتایج نشان داد که استفاده از مؤلفه‏های ممیزی دانش در نرم­افزارهای مدیریت دانش می‏توانند زمینه شناسایی بهتر نیازها، جریان‏ها، موجودی­ها و نقشه­های دانشی، خلق، سازماندهی، تسهیم و استفاده از دانش را در سازمان­ها فراهم کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دانش، مدیریت دانش، ممیزی دانش، نرم‌افزارها و سیستم‌های مدیریت دانش

عنوان انگلیسی Identification of knowledge audit factors in knowledge management soft-ware’s
چکیده انگلیسی مقاله Purpose: Todaychr('39')s knowledge-based organizations use knowledge management softwares to accelerate and facilitate their knowledge management processes.But facilitating and accelerating these processes will not be possible, except with knowledge audit, which is the first step of knowledge management. So the purpose of this research is identifying the knowledge audit factors in the knowledge management softwares.
Methodology: This research is applied that done documentary and descriptive-survey method. The statistical population of this research includes 14 Knowledge Management Software’s. The data gathering method is direct observation and data gathering tool check list that made by the researcher. Data analysis was performed variance and mean analysis by SPSS software.
Findings: The findings showed that knowledge audit models emphasized on approaches: 1. Strategies 2. Knowledge management processes 3. Organizational strategies and Processes and 4. Knowledge resources. And factors such as the knowledge perspective, knowledge environment, knowledge health, knowledge gap and knowledge revising less studied in models. Also findings showed that the knowledge management software’s of Andocx, Abaneghan, Net, Pearankar, Laravel, Parnian, Bornapedia, Sepehr Mahan, Hamafaza, MTAshare, Nadine, and Knowledge management systems have good capabilities than the other knowledge management systems. But the factors of knowledge conversion, knowledge nutrition, scoring, sophisticated communities, and knowledge map in these software’s less used than the other factors. In addition, the most uses of knowledge audit factors belongs to the KM systems, and the lowest of it belongs to the NET software. And also, more knowledge management software’s emphasize on the processes of knowledge management and knowledge resources and topics of strategy and culture less used in them.
Conclusion: Results showed that using of knowledge audit factors in knowledge management software’s will be provide, better identify the needs, flows, inventories and knowledge maps, create, organize, share and use of the knowledge in the organizations.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله knowledge, knowledge management, knowledge audit, software’s and knowledge management systems

نویسندگان مقاله علی شرفی | ali sharafi
Tehran UNIV
دانشگاه تهران

طاهره ابوالقاسم مسلمان | Tahereh abolghasem mosalman
Tehran UNIV
دانشگاه تهران


نشانی اینترنتی http://hii.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-649-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات