|
تعامل انسان و اطلاعات، جلد ۶، شماره ۳، صفحات ۱۷-۴۰
|
|
|
عنوان فارسی |
توسعه عملکرد کیفی کتابخانه دیجیتالی ملی با عنایت به الزامات کیفی مدل کانو |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین الزامات کیفی کتابخانه دیجیتال ملی بر اساس مدل کانو و دسته بندی نیازهای کاربران در سه گروه نیازهای اساسی، عملکردی و انگیزشی است . روش پژوهش: این پیمایش با رویکرد کیفی انجام شده است . الزامات کتابخانه دیجیتال با استفاده از دو دستنامه استاندارد Digiqual و دستنامۀ ارزیابی کتابخانۀ دیجیتالی استخراج و با نظرسنجی از ده نفر از متخصان علم اطلاعات و کتابخانه دیجیتال بدست آمد. سپس این الزامات برمبنای مدل کانو در پرسشنامه دیگری مشتمل بر چهار طبقه و 52 زوج پرسش ( 104 پرسش) تنظیم شد. یافتهها: نتایج بدست آمده از هر کدام از الزامات (اساسی، عملکردی، انگیزشی) در چهار بعد (کنترل دسترسی، محتوا، نحوۀ بازیابی اطلاعات، و جلوههای بصری) نشان میدهد که حدود نیمی از خواسته های کاربران در گروه الزامات اساسی قرار دارد و مسئولان کتابخانه دیجیتال ملی باید نسبت به آنها عنایت بیشتری داشته باشند و در بازطراحی یا طرح توسعه کتابخانه دیجیتالی در اولویت نخست قرار دهند. همچنین ، الزامات گروه عملکردی در اولویت دوم قرار دارد . توجه به الزامات این گروه سبب ایجاد رضایت می شود و فقدان آن نارضایتی ایجاد میکند. توجه در برآورده شدن الزامات انگیزشی که در اولویت سوم جای گرفته می تواند در صورت برآورده شدن سطح بالایی از رضایت را در استفاده از کتابخانه دیجیتالی ملی ایجاد کند . نتیجهگیری: در جهانی که سخن از تکریم ارباب رجوع است، بسیار مهم است که برای کاربر ارزش قائل شده و حق را به وی دهیم. در این راستا، ضروری است که مسئولان کتابخانه دیجیتال ملی با توجه به خواستهها و نیازهای واقعی کاربران به طراحی برنامههای کوتاه مدت و بلند مدت اقدام نمایند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
کتابخانه دیجیتالی ، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ج.ا.ا. مدل کانو، ملزومات. مدل خانه کیفیت |
|
عنوان انگلیسی |
Development of Quality Performance of National Digital Library
with Kano's Model Approach |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Aim: The purpose of this study is to determine the quality requirements of the National Digital Library based on the Kano model and categorize users needs into three groups of: Basic, functional and motivational. Methods: This survey was conducted with a qualitative approach. The requirements of the digital library were extracted using two standards: "Digiqual manual" and the "Digital Library Evaluation Manual." The requirements were adjusted based on Kano model in a questionnaire consisting of four categories and 52 pairs of questions (104 questions). Results: The results of each of the requirements (basic, functional, motivational) in four dimensions (access control, content, data retrieval, and visual effects) show that half of the userschr('39') requests are in the basic requirements group which National Digital Library officials should pay more attention to and prioritize the redesign or development plan of the digital library. Also, the second priority was the requirements of the functional group. Paying attention to the requirements of this group causes satisfaction and dissatisfaction otherwise. Attention to meeting the motivational requirements of the third priority if met could create a high level of satisfaction in the use of the National Digital Library. Conclusion: If clienteles satisfaction is of worth, managers of the National Digital Library should design short-term and long-term programs according to the users real needs. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
National Digital Library, Kano Model, QFD, User Satisfaction, Quality Measurement. |
|
نویسندگان مقاله |
نرگس نشاط | Narges Neshat National Library of Iran کتابخانه ملی
مرضیه مرادیان | Marzieh Moradian Allameh Tabatabee University.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hii.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-458-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|