زمین شناسی مهندسی، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۱۱۵-۱۳۴

عنوان فارسی اثر شیب شیروانی بر جابه‌جایی نسبی طبقات قاب‌های خمشی فولادی در ساختگاه‌های باخاک‌‌ نرم
چکیده فارسی مقاله

عوامل مختلفی در بحث اندرکنش خاک و سازه باید در نظر گرفته شود؛ که از جمله آنها می‌توان خواص مصالح لایه‌های زیرسطحی، توپوگرافی و هندسه ساختگاه و خصوصیات حرکت ورودی را نام برد. مطالعات نشان می‌دهد که امواج لرزه‌ای در برخورد با نامنظمی‌های توپوگرافی دچار شکست  شده و باعث ‌ایجاد حرکات لرزه‌ای شدیدتری نسبت به حالت بدون شیب در سطح زمین می‌شوند. در‌این مقاله تاثیر اثرات توپوگرافی بر روی جابه‌جایی نسبی طبقات سه سازه با سیستم قاب خمشی فولادی بررسی شده است. برای این منظور  6 مدل ترکیبی از خاک- سازه و توپوگرافی در نظر گرفته شده است. 3 سازه 6، 9 و 12 طبقه در دو فاصله نزدیک و دور از شیب 20 درجه قرار داده شده و 10 رکورد زمین‌لرزه ثبت شده  بر روی سنگ بستر به مدل‌ها اعمال گردید. جابه‌جایی نسبی طبقات به عنوان معیار بررسی تاثیر توپوگرافی در نظر گرفته شده است. نتایج نشان داد توپوگرافی سبب افزایش جابجایی نسبی طبقات می شود اما این افزایش در سازه ها و طبقات مختلف، متفاوت می باشد. درصد افزایش جابه‌جایی نسبی ناشی از تاثیرات شیب با افزایش تعداد طبقات کاهش می‌یابد. به گونه‌ای که در سازه 6 طبقه تا 25 درصد، سازه 9 طبقه تا 15 درصد و سازه 12 طبقه تا 6 درصد رشد، در میانگین مقادیر جابه جایی نسبی طبقات ملاحظه شد. همچنین در سازه‌های 9 و 12 طبقه در برخی از طبقات کاهش جابه‌جایی نسبی طبقه مشاهده شد.

کلیدواژه‌های فارسی مقاله توپوگرافی، شیب، زلزله حوزه دور، جابه‌جایی نسبی طبقه، قاب خمشی فولادی

عنوان انگلیسی Effect of Slope on Interstory Drift of Steel Moment Resistant Frames in Soft Soil  
چکیده انگلیسی مقاله ./files/site1/files/6Extended_Abstract.pdfExtended Abstract
(Paper pages 115-134)
Introduction
Different factors should be considered in investigating soil- structure interaction for which we can refer to underground layers material properties, site shape and topography and entry motion. It has been showed that seismic waves will be reflected and makes more strange seismic waves in comparison with the state of without slope. To investigate the topography effects the various assumptions such as considering the rigid and compliant bedrock, half space, stimulations with different frequencies, slopes with different angles, different heights of slopes, and soil type were evaluated.  In this study topography effects on interstory drift of three structures with steel moment resistant frame system is considered, for this aim 6 combined model of soil- structure and topography is investigated. Three structures of 6, 9 and 12 story placed in near and far from of crest of a slope and 10 earthquake on bedrock has been applied to models. Interstory drift is considered as a criteria for investigating topography effect.
Material and Methods
This paper examines 3 planar steel moment resistant frame (SMRF) which have been previously designed by Karavasilis et al (2007) according to EC3 and EC8. These structures have 3 bays, and 6, 9, 12 stories. The length of each bay and the height of each story are 5 and 3 m, respectively. Furthermore, the amount of dead and live loads are considered in accordance with the current study (Minasidis et al 2014). The study frames were modeled in ABAQUS software in the form of two-dimensional (Figure 2). A36 steel is used in the models and the yield strength of steel is 235 MPa. Modeling of the behavior of steel was implemented using the yield criterion of VON MISES and taking into account the non-linear behavior of materials and Poissonchr('39')s ratio of 0.3. A kinematic material hardening of 3% is assumed for the nonlinear elements and a Rayleigh damping of 5% is assumed for the first two modes of each frame.
In this study,   a slope with α=20 is considered. The characteristics of the slope and the soil of the region are obtained by borehole in different point based on Ghanbari et al 2011 study.


""

Figure1. Growth percentage in average amount of interstory drift
The desired slope has a height of 30 m. The depth of the bedrock is considered equal to 60 m. The numerical analyses were performed with the Finite element method, for nonlinear soil with VS=238 m/s, Poisson’s ratio v=0.35 and mass density ρ=1800 kg/m3. Moreover, to estimate the distribution of response, 10 records located on the bedrock (shear wave velocity is more than 650 m/s) have been used. To reduce the near source effect records are selected in such a way that they have no pulse in velocity time history and Distance from source to site greater than 10 km considered
Result
Result showed that interstory drift of structures increases due to topography effects, but this increase varies for different structures and earthquakes. Growth percentage in average amount of interstory drift are 25, 15 and 6 percent for structures with 6, 9 and 12 story respectively. Also for structure 9 and 12 story, interstory drift was decrease in some stories.
 
"" 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله جعفر محمدی تکانتپه | j mohammaditekantape
دانشگاه خوارزمی، دانشکده فنی مهندسی

غلامرضا نوری | ghr nouri
دانشگاه خوارزمی، دانشکده فنی مهندسی

علی قنبری | ali ghanbari
دانشگاه خوارزمی، دانشکده فنی مهندسی


نشانی اینترنتی http://jeg.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1369-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده ژئوتکنیک (مکانیک خاک و سنگ)
نوع مقاله منتشر شده علمی پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات