زمین شناسی مهندسی، جلد ۱۳، شماره ۵، صفحات ۵۹-۹۲

عنوان فارسی پایدارسازی زمین لغزش بزرگ منجیل براساس تحلیل عددی به‌روش فاکتور کاهش مقاومت برشی(FE-SRM)
چکیده فارسی مقاله پایدارسازی شیب موضوعی مهم در ساخت پروژه‌های خطی است. در این پژوهش پایدارسازی زمین­لغزش بزرگ منجیل که در حد فاصل کیلومتر 400+41 تا 200+42 آزادراه قزوین- رشت اتفاق افتاده است، تجزیه و تحلیل شده است  و طرح پایدارسازی آن بررسی شده است. زمین­لغزش مذکور تقریباً 168 متر طول، 214 متر عرض داشته و براثر ایجاد ترانشه نامناسب در سال 2013 رخ داد و منجر به بسته شدن مسیر آزادراه شد. تجزیۀ پایدارسازی براساس تحلیل عددی به‌روش فاکتور کاهش مقاومت برشی (FE-SRR) انجام شده است. بدین‌منظور از نرم‌افزار PHASE2D استفاده شده است. در ابتدا دامنۀ با شیب 3H:2V سبک‌سازی شد. نتایج مدل‌سازی نشان می­دهد که ضریب اطمینان در حالت استاتیکی و شبه استاتیکی به‌ترتیب برابر 95/1 و 17/1 است. در حالی که حداکثر گشتاور خمشی با شمع تک پایه­ایی در حالت شبه استاتیکی  MN69/5 است. حداکثر گشتاور خمشی در سطح لغزشی بیش‌تر از ظرفیت خمشی شمع است. بنابراین برای پایدارسازی زمین­لغزش اجرای شمع دو پایه­ای (2PG) در پاشنه لغزش پیشنهاد داده شد. نتایج تحلیل‌ها نشان می­دهد که با اجرای این طرح پارامتر مذکور تا MN48/2 کاهش پیدا می‌کند. بنابراین می­توان نتیجه گرفت که پایدارسازی به‌وسیلۀ شمع دو پایه­ایی برای زمین­لغزش منجیل مناسب است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله زمین لغزش منجیل، روش فاکتور کاهش مقاومت برشی، شمع دو پایه ایی، تجزیۀ پایدارسازی

عنوان انگلیسی Analysis of a Large-Scale Landslide Using Shear Strength Reduction Factor Method, Case Study: Manjil Landslide
چکیده انگلیسی مقاله Slope stability could be a major concern during the construction of infrastructures. This study is focused to analyze the slope stability of Manjil landslide that was located 41+400 to 42+200 km along Qazvin-Rasht freeway, Iran. The Manjil landslide, which had 168 m long and approximately 214 m wide, was occurred due to inappropriate cutting in June 2013 and led to destructive and closure of freeway. Slope stability analysis was carried out using a finite element shear strength reduction method (FE-SRM). The PHASE2D program was utilized in order to model the slope cutting and stability of landslide. Slope angle was flatted with 3H:2V geometry and stabilized with piling. The results indicated safety factors of 1.95 and 1.17 in the static and pseudo-static states, respectively, while the maximum bending moment with single pile (SP) in the pseudo-static state was 5.69 MN. Maximum bending moment of the pile around the slip surface was significantly large and more than the bending moment capacity of the pile. Due to the large bending moment on the pile, pile-to-pile cap connections (two pile group: 2PG) should be designed at the toe of the slope. The obtained results showed reduction of this parameter to 2.48 MN. Thus, it can be concluded that 2PG is a suitable stabilization method for the Manjil landslide.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Manjil landslide, Finite element model, Shear strength reduction factor method, Pile-to-pile cap connections, Stability analysis.

نویسندگان مقاله مهناز فیروزی | Mahnaz Firuzi
دانشگاه بوعلی سینا، دانشکدۀ علوم پایه ، گروه زمین‌شناسی

محمدحسین قبادی | Mohammad Hossein Ghobadi
دانشگاه بوعلی سینا، دانشکدۀ علوم پایه ، گروه زمین‌شناسی

علی نورزاد | Ali Noorzad


احسان داداشی | Ehsan Dadashi3



نشانی اینترنتی http://jeg.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1604-3&slc_lang=en&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده زمین شناسی مهندسی
نوع مقاله منتشر شده مقاله استخراج شده از پایان نامه
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات