|
|
زمین شناسی مهندسی، جلد ۱۴، شماره ۳، صفحات ۰-۰
|
|
|
| عنوان فارسی |
بررسی تاثیر نحوه کابرد ژئوتکستایل بر بهسازی توانایی باربری خاکهای مخلوط رس- شن در لایه های روسازی |
|
| چکیده فارسی مقاله |
استفاده از ژئوتکستایل در بسیاری از کاربردهای مهندسی و روسازی راه یک روش موثر در اصلاح خاک به شمار میآید. اضافه شدن رس یا سیلت به ماسه در درصدهای مختلف میتواند بطور اساسی رفتار ماتریس ماسه و رس را تغییر دهد. هدف اصلی از تحقیق حاضر، بررسی آزمایشگاهی تاثیر نحوه کاربرد ژئوتکستایل در میزان توانایی باربری خاکهای مخلوط رسی و شنی منطقه ی باراندوز جهت کاربرد در لایه های روسازی راه می باشد. در این مطالعه خاک رسی مورد استفاده با خاک شنی با درصدهای (25، 50 و 75) مخلوط گردیده است. تاثیر ژئوتکستایل در دو حالت مطالعه گردید: در حالت اول لایه ای ( یک لایه، دولایه و سه لایه در نمونه جایگذاری شده است) و در حالت دوم، ژئوتکستایل به صورت قطعاتی با ابعاد 1×1 و 5×5 سانتیمتر مربع بصورت راندم با با درصد های وزنی 1، 2 و 3 درصد با مصالح مخلوط گردیده و رفتار مصالح مورد ارزیابی قرار گرفته است. جهت انجام تحقیق از آزمون آزمایشگاهی نسبت باربری کالیفرنیا(CBR) هر دو حالت خشک و اشباع براساس استاندارد ASTM بهره گرفته شده و میزان درصد تورم در خاک های ریزدانه اشباع اندازه گیری شده است. نتایج حاصل از تحقیق نشان میدهد که میزان بهینه ژئوتکستایل مورد نیاز جهت مسلح نمودن مصالح مورد مطالعه بصورت قراردادن 1 لایه در قسمت میانی و یا افزودن 1% وزنی ژئوتکستایل به ابعاد1×1 سانتیمتر مربع میباشد که این میزان در شرایطی که خاک اشباع باشد به طور قابل ملاحظه ای از میزان تورم می کاهد و از آن جلوگیری می نماید.هدف اصلی از تحقیق حاضر، بررسی آزمایشگاهی تاثیر نحوه کاربرد ژئوتکستایل در میزان توانایی باربری خاکهای مخلوط رسی و شنی منطقهی باراندوز جهت کاربرد در لایههای روسازی راه میباشد. دراین مطالعه خاک رسی مورد استفاده با خاک شنی با درصدهای (25، 50 و 75) مخلوط گردیده است. تاثیر ژئوتکستایل در دو حالت مطالعه گردید: درحالت اول بصورت لایهای (یک لایه، دولایه و سه لایه در نمونه جایگذاری شده است) و درحالت دوم، ژئوتکستایل به صورت قطعاتی با ابعاد 1×1 و 5×5 سانتیمتر مربع بصورت راندم با درصد های وزنی 1، 2 و 3 درصد با مصالح مخلوط گردیده و رفتار مصالح مورد ارزیابی قرار گرفته است. جهت انجام تحقیق از آزمون آزمایشگاهی نسبت باربری کالیفرنیا(CBR) هر دو حالت خشک و اشباع براساس استاندارد ASTM D1883 بهره گرفته شده است. بگونهای که طبق استاندارد سرعت بارگذاری mm/min 27/1 انتخاب شده و عدد CBR برای نفوذ پیستون به میزان 5/2 و 5 سانتیمتر برآورد گردیده است. درحالت اشباع میزان درصد تورم در نمونهها اندازه گیری شده است. نتایج حاصل از تحقیق نشان میدهد که میزان بهینه ژئوتکستایل مورد نیاز جهت مسلح نمودن مصالح مورد مطالعه بصورت قراردادن 1 لایه در قسمت میانی و یا افزودن 1% وزنی ژئوتکستایل به ابعاد1×1 سانتیمتر مربع میباشد که این میزان در شرایطی که خاک اشباع باشد به طور قابل ملاحظهای از میزان تورم میکاهد و از آن جلوگیری مینماید.[H1] [H1]طبق نظر داور محترم شماره 1، چکیده اصلاح گردید. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
روسازی راه، ژئوتکستایل، آزمایشCBR، تورم، مخلوط رس و شن. |
|
| عنوان انگلیسی |
|
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
|
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
| نویسندگان مقاله |
سمانه قاسم وش اخیر | گروه زمین شناسی مهندسی، واحد اهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اهر، ایران
روزیه دبیری | گروه مهندسی عمران، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی ، تبریز،ایران
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://jeg.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1404-3&slc_lang=fa&sid=1 |
| فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
ژئوتکنیک (مکانیک خاک و سنگ) |
| نوع مقاله منتشر شده |
مقاله استخراج شده از پایان نامه |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|