زمین شناسی مهندسی، جلد ۱۴، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی تاثیر نحوه کابرد ژئوتکستایل بر بهسازی توانایی باربری خاکهای مخلوط رس- شن در لایه های روسازی
چکیده فارسی مقاله استفاده از ژئوتکستایل در بسیاری از کاربردهای مهندسی و روسازی راه یک روش موثر در اصلاح خاک به شمار می­آید. اضافه شدن رس یا سیلت به ماسه در درصدهای مختلف می­تواند بطور اساسی رفتار ماتریس ماسه و رس را تغییر دهد. هدف اصلی از تحقیق حاضر، بررسی آزمایشگاهی تاثیر نحوه کاربرد ژئوتکستایل در میزان توانایی باربری خاکهای مخلوط رسی و شنی منطقه ی باراندوز جهت کاربرد در لایه های روسازی راه می باشد.  در این مطالعه خاک رسی مورد استفاده با خاک شنی با درصدهای (25، 50 و 75)  مخلوط گردیده است. تاثیر ژئوتکستایل در دو حالت مطالعه گردید: در حالت اول لایه ای ( یک لایه، دولایه و سه لایه در نمونه جایگذاری شده است) و در حالت دوم، ژئوتکستایل به صورت قطعاتی با ابعاد  1×1 و 5×5 سانتیمتر مربع بصورت راندم با با درصد های وزنی 1، 2 و 3 درصد با مصالح مخلوط گردیده و رفتار مصالح مورد ارزیابی قرار گرفته است. جهت انجام تحقیق از آزمون­ آزمایشگاهی نسبت باربری کالیفرنیا(CBR) هر دو حالت خشک و اشباع براساس استاندارد ASTM  بهره گرفته شده و  میزان درصد تورم در خاک های ریزدانه اشباع اندازه ­گیری شده است. نتایج حاصل از تحقیق نشان میدهد که میزان بهینه ژئوتکستایل مورد نیاز جهت مسلح نمودن مصالح مورد مطالعه بصورت قراردادن 1 لایه در قسمت میانی و یا افزودن 1% وزنی ژئوتکستایل به ابعاد1×1  سانتیمتر مربع میباشد که این میزان در شرایطی که خاک اشباع باشد به طور قابل ملاحظه ای از میزان تورم می کاهد و از آن جلوگیری می نماید.هدف اصلی از تحقیق حاضر، بررسی آزمایشگاهی تاثیر نحوه کاربرد ژئوتکستایل در میزان توانایی باربری خاکهای مخلوط رسی و شنی منطقه­ی باراندوز جهت کاربرد در لایه­های روسازی راه می­باشد.  دراین مطالعه خاک رسی مورد استفاده با خاک شنی با درصدهای (25، 50 و 75)  مخلوط گردیده است. تاثیر ژئوتکستایل در دو حالت مطالعه گردید: درحالت اول بصورت لایه­ای (یک لایه، دولایه و سه لایه در نمونه جایگذاری شده است) و درحالت دوم، ژئوتکستایل به صورت قطعاتی با ابعاد  1×1 و 5×5 سانتیمتر مربع بصورت راندم با درصد های وزنی 1، 2 و 3 درصد با مصالح مخلوط گردیده و رفتار مصالح مورد ارزیابی قرار گرفته است. جهت انجام تحقیق از آزمون­ آزمایشگاهی نسبت باربری کالیفرنیا(CBR) هر دو حالت خشک و اشباع براساس استاندارد ASTM D1883  بهره گرفته شده است. بگونه­ای که طبق استاندارد سرعت بارگذاری mm/min  27/1 انتخاب شده و عدد CBR برای نفوذ پیستون به میزان 5/2 و 5 سانتیمتر برآورد گردیده است. درحالت اشباع میزان درصد تورم در نمونه­ها اندازه ­گیری شده است. نتایج حاصل از تحقیق نشان می­دهد که میزان بهینه ژئوتکستایل مورد نیاز جهت مسلح نمودن مصالح مورد مطالعه بصورت قراردادن 1 لایه در قسمت میانی و یا افزودن 1% وزنی ژئوتکستایل به ابعاد1×1  سانتیمتر مربع می­باشد که این میزان در شرایطی که خاک اشباع باشد به طور قابل ملاحظه­ای از میزان تورم می­کاهد و از آن جلوگیری می­نماید.[H1] 

 [H1]طبق نظر داور محترم شماره 1، چکیده اصلاح گردید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله روسازی راه، ژئوتکستایل، آزمایشCBR، تورم، مخلوط رس و شن.

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سمانه قاسم وش اخیر |
گروه زمین شناسی مهندسی، واحد اهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اهر، ایران

روزیه دبیری |
گروه مهندسی عمران، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی ، تبریز،ایران


نشانی اینترنتی http://jeg.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1404-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده ژئوتکنیک (مکانیک خاک و سنگ)
نوع مقاله منتشر شده مقاله استخراج شده از پایان نامه
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات