نظریه و عمل در برنامه درسی، جلد ۵، شماره ۹، صفحات ۱۰۵-۱۴۲

عنوان فارسی تبیین عناصر برنامه درسی کارآفرینی در دوره آموزش عمومی (سنتزپژوهی)
چکیده فارسی مقاله
آموزش کارآفرینی از حوزه‌های علمی‌ای است که رشد سریعی دارد اما محتوا و روش تدریس آن مبهم است. در این مقاله مطالعات موجود دربارۀ عناصر برنامۀ درسی کارآفرینی - اهداف، محتوا، رویکردهای تدریس و ارزشیابی - گردآوری و با سنتز آن‌ها ترکیبی بهینه ارائه‌ شده است. معیار انتخاب این مطالعات، مطالعۀ یک یا چند عنصر فوق در دورۀ آموزش عمومی، طی سال‌های 2016-2000 بوده است. در پایان هر بخش تجمیع یافته‌ها و نتیجه‌گیری کلی ارائه شده است. طبق یافته‌های تحقیق، اهداف دورۀ ابتدایی، آشنایی با مفاهیم پایه، انگیزه، علاقه و روحیۀ کارآفرینانه و در دورۀ متوسطه، پرورش مهارت‌ها و شایستگی‌های کارآفرینی است. محتوا منطبق بر اهداف بوده و در سه سال نخست ابتدایی، تلفیقی و پس از آن به هر دو حالت تلفیق و درس جداگانه است. رویکردهای فعال تدریس، به‌ویژه رویکردهای استقرایی و شهودی مناسب‌اند. رویکردهای ارزشیابی اصیل و عملکردی تناسب بیشتری با ماهیت کارآفرینی دارند؛ در نهایت باید اضافه کرد که ارزشیابی‌های تکوینی  در این عرصه حائز اهمیت هستند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله برنامه درسی کارآفرینی، هدف، محتوا، راهبردهای تدریس، ارزشیابی، سنتزپژوهی

عنوان انگلیسی Explanation of Entrepreneurship Curriculum Components in General Education( Synthesis Inquiry)
چکیده انگلیسی مقاله

Entrepreneurship education (EE) is a fast growing field; despite of this, the content and teaching strategies are vague. This paper collected the studies on goals, content, teaching and evaluation approaches of EE, and by synthesizing them, provided an appropriate compound of them. The criteria for selecting the studies were examination one or more of mentioned components among 2000-2016. Findings of each component have been discussed and by synthesizing them, the final conclusion has been approved. According to this study, EE goals in elementary level include familiarizing with basic concepts, motivation, interest and entrepreneurial spirit. The secondary level objectives are promotion of entrepreneurial skills and competencies. Content is developed based on goals, and is integrated in three first years, and then is delivered in both integration and discrete. Active teaching strategies, especially induction and intuition, are appropriate. The authentic evaluation methods and formative evaluation approches are more fit with entrepreneurship nature.

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Entrepreneurship Curriculum, Objective, Content, Teaching Strategies, Evaluation, Synthesis Inquiry

نویسندگان مقاله نیلوفر مرتضی نژاد | Niloufar Mortazanejad
دانشگاه خوارزمی

محمد عطاران | Mohammad Attaran
دانشگاه خوارزمی

علی حسینی خواه | Ali Hosseinikhah
دانشگاه خوارزمی

عفت عباسی | Effat Abbasi
دانشگاه خوارزمی


نشانی اینترنتی http://cstp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-899-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده اشاعه رویکرد تلفیقی در طراحی و تولید برنامه های درسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات