|
|
نظریه و عمل در برنامه درسی، جلد ۶، شماره ۱۱، صفحات ۱۰۵-۱۴۰
|
|
|
| عنوان فارسی |
مفهوم سازی مشاوره برنامه درسی به عنوان یکی از قلمروهای نوین حوزه مطالعات برنامه درسی |
|
| چکیده فارسی مقاله |
| رشتههای علمی با توجه به نیازهای نوین جوامع تغییر و تحول مییابند. رشتۀ مطالعات برنامۀ درسی نیز از این اصل مستثنی نیست. یکی از مفاهیم نوینی که در حوزۀ مطالعات برنامۀ درسی مطرح شده است، مشاورۀ برنامۀ درسی می¬باشد. تبیین و بازنمایی این مفهوم میتواند در بهبود سطح یادگیری و تحقق اهداف برنامۀ درسی مؤثر باشد. در پژوهش حاضر مشاورۀ برنامۀ درسی بهعنوان مفهومی تازه در حوزۀ مطالعات برنامۀ درسی موردبحث قرار میگیرد. رویکرد این پژوهش کیفی و از نوع مرور نظاممند میباشد. برای جمعآوری اطلاعات از مطالعات کتابخانهای، بررسی اسناد و جستجوها در منابع داده و اطلاعات اینترنتی استفاده شده است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که مفهوم مشاورۀ برنامۀ درسی جایگاه و مبنای نظری خود را در نظریههای نوِ مفهوم پردازان ازجمله نظریۀ پدیدارشناسی و اتوبیوگرافی برنامۀ درسی دارد. همچنین مشاورۀ برنامۀ درسی میتواند در ارتقاء سطح یادگیری و روشهای یاددهی- یادگیری و بهویژه توسعه و اعتلای شخصی فراگیران در چارچوب برنامههای درسی نقش مهمی ایفا نماید. رشتههای مشاوره و روانشناسی میتوانند در کنار حوزۀ مطالعات برنامۀ درسی در تحقق اهداف مشاورۀ برنامۀ درسی مؤثر باشند. | |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
مطالعات برنامه درسی، مشاوره، مشاوره برنامه درسی، قلمروهای برنامه درسی |
|
| عنوان انگلیسی |
Conceptualizing curriculum counseling as a new domain in the field of curriculum studies |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
Scientific disciplines evolve based on the modern needs of societies and curriculum is no exception. One of the recent concepts introduced in the curriculum area is curriculum counseling. Explaining and conceptualizing this concept could facilitate the improvement of the learning level and realizing the objectives of the curriculum. In this study, curriculum counseling was discussed as a new concept in curriculum studies. The approach employed in this research was qualitative with systematic review. The research data was collected through library studies and documentation. The findings of this study indicated that the concept of counseling curriculum has its theoretical basis and ground in new conceptualists’ theories, including phenomenology theory and autobiography of the curriculum. In addition, curriculum counseling could play an important role in improving the level of learning and the teaching-learning methods, and particularly the development and enhancement of learner personality within the framework of curriculum. Counseling and psychology could cooperate effectively in curriculum studies in order to achieve curriculum counseling goals. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
curriculum studies, counseling, curriculum counseling, conceptualization. |
|
| نویسندگان مقاله |
محمدتقی رودی | mohammadtaghi roodi دانشگاه شهید بهشتی
کوروش فتحی واجارگاه | kourosh fathi vajargah دانشگاه شهید بهشتی
محبوبه عارفی | mahboobeh arefi دانشگاه شهید بهشتی
رضوان حکیم زاده | rezvan hakimzadeh دانشگاه تهران
مسعود شریفی | masuod sharifi دانشگاه شهید بهشتی
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://cstp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1027-1&slc_lang=fa&sid=1 |
| فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
ترغیب نواندیشی در عرصه نظر و نوآوری در عرصه عمل برنامه ریزی درسی |
| نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|