نظریه و عمل در برنامه درسی، جلد ۶، شماره ۱۱، صفحات ۶۷-۱۰۴

عنوان فارسی سنتز پژوهی در مطالعات تطبیقی نظام های تربیت معلم ایران وجهان
چکیده فارسی مقاله
هدف این مقاله، مطالعۀ نظام‌مند و ارائۀ فراترکیبی از الگوهای نظری و پژوهش‌های انجام‌شده در حوزۀ تطبیق تربیت‌معلم ایران و کشورهای مختلف جهان است. رویکرد مورد استفاده، کیفی و از نوع سنتز پژوهی است که با روش تحلیل محتوا و به کمک فراترکیب این پژوهش انجام شد. جامعۀ آماری این پژوهش شامل کلیۀ کتاب‌ها، مقالات، پایان‌نامه‌ها و پژوهش­های حوزۀ آموزش‌وپرورش تطبیقی به ویژه درزمینۀ تربیت‌معلم است. بیش از 10 کتاب آموزش‌وپرورش تطبیقی که در 15 سال اخیر در ایران نگارش یافته­اند و3 کتاب به زبان انگلیسی،53 مقاله، پایان‌نامه و پژوهش به زبان فارسی وانگلیسی از منابعی بودند که به‌صورت هدفمند به‌عنوان حجم نمونه مورداستفاده قرار گرفتند. نتایج این تحلیل و سپس ترکیب آن­ها، چارچوب مفهومی را درحوزۀ تطبیق نظام­های تربیت‌معلم شکل دادند که حول 3 محور اصلی هست: برنامۀ جامع تربیت‌معلم، الگوهای اجتماعی، الگوهای اقتصادی. این محورها نقش اساسی در روند تربیت‌معلم کشور ایفا می­کند و می­تواند مبنایی برای پژوهشگران تطبیقی در حوزۀ تربیت‌معلم باشد.

کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژگان کلیدی ، تطبیق ، تربیت معلم ، سنتز پژوهی ، آموزش وپرورش تطبیقی

عنوان انگلیسی Synthesis Studies in Iran and world comparative studies of teacher training
چکیده انگلیسی مقاله

This purpose of this study was offering a systematic review and a meta-synthesis of the theoretical patterns and studies conducted with the aim of contrasting and comparing teacher training in Iran and worldwide. The approach used in this study included discretional qualitative research synthesis which was fulfilled through content analysis and meta-synthesis. The total corpus for this study included studies, books, and theses conducted with contrastive goals in the field of teacher training in Iran and abroad during 2000 and 2017. The sample corpus included more than 10 books on contrastive education that was published in the past 15 years in Iran, 3 books in English, 35 studies, theses, and research in Persian and English. A conceptual framework was then formed based on the results for contrasting the teacher training systems which included 3 main aspects: a comprehensive program of education, social patterns and economic patterns.

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Keywords, comparative, teacher training, research synthesis, comparative education

نویسندگان مقاله مهری اعزازی | mehri ezazi
Farhangian university
دانشگاه فرهنگیان

محمد نوریان | mohammad Nourian
azad university
دانشگاه آزاداسلامی واحد جنوب

علی اکبر خسروی بابادی | Aliakbar Khosravi babadi
دانشگاه آزاداسلامی واحد جنوب

داریوش نوروزی | Dariush Noroozi
دانشگاه آزاداسلامی واحد جنوب


نشانی اینترنتی http://cstp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-880-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده انعکاس تجربیات جهانی و بین المللی در حوزه برنامه درسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات