نظریه و عمل در برنامه درسی، جلد ۶، شماره ۱۲، صفحات ۶۷-۹۲

عنوان فارسی نقش تجربه هنر دوفرهنگی در آموزش میان‌فرهنگی(نمونه موردی: کودکان ۹ ساله برزیلی)‌
چکیده فارسی مقاله

هدف پژوهش حاضر بررسی ادراک و ارتقا صلاحیت میان‌فرهنگی از طریق تجربه هنری در بین فرهنگ ایران و برزیل بوده است. روش پژوهش کیفی از نوع پدیدارشناسی بوده و شرکت‌کنندگان شامل دانش‌آموزان 9 ساله برزیلی می‌باشند. در این پژوهش تلاش شده است تجربه آموزشی در چهار مرحله علاقمند‌سازی، مقایسه دو فرهنگ، تجربه خلق هنر دوفرهنگی و بخش دیرپایی تجربه مورد بررسی قرار گیرد. برای پایایی و اعتبار یافته‌ها از روش مثلث‌سازی داده‌ها از نوع روش‌شناختی استفاده شده است. یافته‌ها نشانگر افزایش ادراک فرهنگی از طریق تجربه هنری بوده است. همچنین تجربه هنری دوفرهنگی در خروج شرکت‌کنندگان از انکار و کاهش محسوس قطبیت‌گرایی موثر بوده و سبب تقلیل تمایز و پذیرش میان‌فرهنگی شده است. تجربه هنری سبب دیرپایی تجربه ادراک میان‌فرهنگی در کودکان می‌گردد.

کلیدواژه‌های فارسی مقاله تجربه هنر دوفرهنگی، میان فرهنگی، حساسیت میان‌فرهنگی، کودکان، برزیل.‌

عنوان انگلیسی The Role of Bicultural Art Experience in Intercultural Education ‎(Case study: 9 Years Old Brazilian Children)‎
چکیده انگلیسی مقاله

The objective of this research is study the role of intercultural education through bicultural art experience for improving intercultural competence. For this, a phenomenological qualitative study designed aimed to introduce different aspects of Persian culture among 9 years old Brazilian children. It contained four steps: making interest, comparing two cultures, experiencing bicultural art creation and evaluating its durability. Triangulation of data as a method kind was used for the validity and reliability. Results indicates the influence of art experience on improving cultural understanding. Furthermore bicultural art experience was effective on shifting from denial stage, decreasing polarization significantly. It also increased the ability of minimization and acceptance. Finally, art experience caused durability of intercultural understanding among children.

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Bicultural art experience, Intercultural, Intercultural sensitivity, Children, Brazil.‎

نویسندگان مقاله رائیکا خورشیدیان | Raika Khorshidian
Tarbiat Modares University‎
دانشگاه تربیت مدرس

رضا افهمی | Reza Afhami
Tarbiat Modares University‎
دانشگاه تربیت مدرس

علیرضا عراقیه | Alireza Araghieh‎
Islamshahr branch,Islamic Azad university
گروه علوم تربیتی ،دانشگاه آزاد (واحد اسلام‌شهر)‌

علیرضا صادقی | Alireza sadeghi
Allameh Tabatabai university
دانشگاه علامه طباطبائی


نشانی اینترنتی http://cstp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1016-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده انعکاس تجربیات جهانی و بین المللی در حوزه برنامه درسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات